INFORMACJE
Kontrola WIF
Upoważnienia do kontroli
WIF przeprowadza kontrolę w obecności właściciela lub upoważnionej do tego osoby. Inspektor Farmaceutyczny może przeprowadzić postępowanie kontrolne również przy nieobecności osoby upoważnionej, wtedy jeden z pracowników jest powoływany na świadka.
Weryfikowane są:
- upoważnienia do reprezentowania spółki, podpisywania i odbioru protokołu dla kierownika i magistrów obecnych podczas kontroli wystawione przez przedsiębiorcę, właściciela apteki
- potwierdzenia wniesienia opłaty do Urzędu Miasta za powyższe upoważnienia (śląski WIF)
Potwierdzenie działalności apteki ogólnodostępnej
- Zezwolenie na prowadzenie apteki, KRS, Regon, NIP
- Widoczne oznakowanie apteki i godziny czynności zgodne z danymi w Rejestrze Aptek. Informacja o umowie z NFZ
- Weryfikacja czy baner, szyld itp. nie wykracza poza dopuszczalny zakres informacji (przepis art. 94a ust. 1 Pr. Farm.)
- Weryfikowanie danych teleadresowych: numer telefonu, adres poczty elektronicznej, strona www itp.
- Umowa na utylizację leków
- Umowa z Urzędem Miasta na wywóz leków przeterminowanych dostarczanych od Pacjentów, jeśli została podpisana między stronami
Informacje przeznaczone dla Pacjentów w Izbie Ekspedycyjnej:
- dane kontaktowe OIA, NFZ, WIF
- informacja o uprawnieniach do zakupu leków poza kolejnością (aktualne)
- informacja o zasadach zwrotów produktów leczniczych
- informacja o możliwości nabycia tańszych odpowiedników
- RODO
- informacja o zakupie na fakturę, podanie NIP
- informacja o aptekach całodobowych w mieście
Apteka zobowiązana jest do uwidaczniania cen detalicznych towarów, można to spełnić np. poprzez: metkowanie etykietką z ceną każdego opakowania, oznakowanie etykietką z ceną miejsca na półce przy danym produkcie, wydruk aktualnego cennika położonego w miejscu dostępnym dla pacjentów, zainstalowanie czytnika sprawdzającego cenę.
Weryfikacja dostosowania się do wcześniejszych decyzji z kontroli WIF
Wypełnienie przez aptekę zaleceń pokontrolnych.
Warunki lokalowe
- Projekt apteki, weryfikacja czy przeznaczenie pomieszczeń w aptece jest zgodne z projektem architektonicznym
- Projekt wentylacji
- Umieszczenie nazwy pomieszczeń zgodnie z projektem
- Stan techniczny pomieszczeń, np. wentylacja, klimatyzacja, czystość ścian w każdym pomieszczeniu
Warunki przechowywania produktów i wskazania pomiarowe
- Weryfikacja czy szafy ekspedycyjne i magazynowe zamykane są do wysokości 60 cm, czy w komorze przyjęć znajdują się podesty dla pojemników z przyjmowanym towarem
- Temperatury i wilgotność w poszczególnych pomieszczeniach (izba ekspedycyjna, magazyny, komora przyjęć, receptura, lodówki). Termometry i higrometry muszą być z certyfikatem UE (symbol CE)
- UWAGA: leki przechowywane w temp. 8 do 15 °C, np. Validol, osobna lodówka i ewidencja
- Ochrona przed nasłonecznieniem, okna poddane bezpośrednio na działanie słońca powinny być wyposażone np. w żaluzje, rolety, folię ochronną
Sprawdzane jest, czy produkty przechowywane są zgodnie z zaleceniami producentów oraz przepisami. Weryfikowane jest:
- wyraźne oddzielanie leków od innych produktów sprzedawanych w aptece, np. suplementów, wyrobów medycznych, kosmetyków, materiałów opatrunkowych, oznakowanie półek nazwą grupy produktów
- czy leki z wykazu A oraz leki psychotropowe IV P są w wydzielonej szafce lub szufladzie zamykanej na klucz, dotyczy to również lodówki i magazynów
- czy środki odurzające grup I N i II N oraz substancje psychotropowe grupy II P są w zamkniętych metalowych szafach lub kasetach przymocowanych trwale do ścian lub podłóg, w miejscu niedostępnym dla pacjentów
- czy w aptece są opakowania do wydawania leków termolabilnych
- czy jest wydzielone miejsce na cytostatyki, np. zamykane pudełko lub kasetka
- ilości i terminy ważności preparatów, zgodność półka, komputer, faktura. Sprawdzanie m.in. antybiotyków, czy na wszystkich blistrach widnieje seria i data ważności
- czy w magazynie wydzielono i oznakowano miejsce na leki przeterminowane oraz wstrzymane w obrocie
Procedury apteczne, kontrola wewnętrzna i struktura organizacyjna
- Procedury obowiązujące w aptece wynikające z Ustawy o Zawodzie Farmaceuty. Naczelna i Okręgowe Izby Aptekarskie udostępniły gotowe wzory procedur
- Jeśli apteka wykonuje przesunięcia międzymagazynowe na NIP, należy opracować procedurę obejmującą zasady transportu takich przesunięć (Dobra Praktyka Dystrybucji)
- Struktura organizacyjna apteki w formie schematu oraz opis stanowisk zgodnie z UoZF
Obsada kadrowa apteki
- Książka ewidencji personelu, wpisy o zatrudnieniu i zaprzestaniu zatrudnienia, adnotacje o rodzajach umów, numery zaświadczeń o odbyciu stażu przez techników farmaceutycznych (dla osób po 01.10.2002)
- Sprawdzenie zgodności książka versus Portal Świadczeniodawcy NFZ
- Identyfikatory personelu
- Teczki osobowe, PWZ, dyplomy. Dla techników farmaceutycznych sprawdzane są również zaświadczenia o odbytym stażu, także dla osób na umowę zlecenie
- Potwierdzenia szkoleń personelu, kierownik ma obowiązek nadzorowania szkoleń
- Oświadczenia: osoby odpowiedzialnej za nadzór nad środkami odurzającymi, psychotropowymi i prekursorami; osoby odpowiedzialnej za nadzór nad ewidencją komunikatów GIF, WIF, producenta; osoby odpowiedzialnej za prowadzenie stażysty
Źródła zaopatrzenia i obrót produktami
Weryfikowane są:
- dane hurtowni farmaceutycznych
- weryfikacja faktur od dostawców i poprawności wprowadzania do systemu aptecznego
- dokumentacja zakupów i sprzedaży
- ilość i asortyment niezbędny do zaspokojenia potrzeb ludności
- poprawność wystawiania faktur pacjentom i podmiotom gospodarczym
- czy apteka dokonuje zwrotów do hurtowni leków z błędnymi seriami
Wstrzymanie, wycofanie, dopuszczenie do obrotu
- Aktualność dokumentacji i sposób postępowania z decyzją GIF, skąd pobieramy informację o decyzjach GIF, konieczne jest bieżące sprawdzanie decyzji w RDG e Zdrowie
- Każdy dokument oznaczony datą, godziną wpłynięcia, ilością w aptece lub brakiem, podjętymi krokami oraz podpisem i pieczątką osoby odpowiedzialnej
- Protokół zwrotu i raport o podjętych działaniach, wpisanie numeru korekty i daty wpływu korekty
Produkty przeterminowane:
- Przy każdym ściąganiu leków przeterminowanych, np. co miesiąc, od razu drukować protokół przekazania do utylizacji wraz z nazwą producenta
- Po przekazaniu do utylizacji posiadać Kartę Przekazania Odpadów w systemie BDO z datą i godziną przejęcia odpadów przez spalarnię
Receptura
- Ewidencja recept robionych z okresem trwałości leku, zawiera m.in. datę i godzinę przyjęcia recepty, wykonania leku, okres trwałości, dane i podpis osoby sporządzającej
- Prowadzenie ewidencji leków aptecznych
- Przechowywanie i oznakowanie surowców farmaceutycznych, wydzielenie substancji bardzo silnie działających i utensyliów do wykazu A
- Przeważenie surowców, kontrola stanów magazynowych, zgodność serii i dat ważności, producenta i gramatury
- Każdy otwarty surowiec opisany datą i godziną otwarcia
- Termin przydatności fabrycznie zamkniętej wody do receptury po otwarciu, 16 godzin
- Utylizacja wody do receptury po utracie przydatności
- Atesty wody dla receptury
- Legalizacja wag
- Ewidencja czasu pracy w loży, jeśli brak elektronicznego licznika
- Wymiana filtrów HEPA i przegląd loży, dokumenty serwisowe
- Suszarka, badanie Sporal dla receptury jałowej
- Dostępność opakowań i oznakowań, fiszki dla leków robionych
- Sygnatury dla leków recepturowych, dane pacjenta, lekarza, apteki, skład, sposób użycia, data sporządzenia, przechowywanie, termin ważności
- Instrukcje w śluzie, zmywalni i recepturze, np. mycia szkła, rąk, sterylizacji
- Środki do mycia rąk i powierzchni w recepturze, w dacie ważności
- Książka analiz do stołów kontrolnych
- Środki ochrony osobistej, m.in. maseczka przeciwpyłowa i okulary ochronne, fartuchy jednorazowe, czepek
Recepty farmaceutyczne
- Wystawiane w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, na lek Rp z wykluczeniem środków psychotropowych i odurzających
- Na recepcie musi być: kod pocztowy adresu pacjenta, PESEL, data urodzenia albo wiek jeśli PESEL nie nadany lub nieustalony
- Miesięczna ewidencja recept, ponumerowana, opieczętowana i podpisana
Zgodność realizacji zapotrzebowań
- Prawidłowość przyjmowanych zapotrzebowań zgodnych z aktualnym wzorem, dla odurzających i psychotropowych wymagana zgoda WIF na stosowanie
- Wszystkie dane na zapotrzebowaniu muszą być uzupełnione
- Warto wydrukować Księgę Rejestrową po sprawdzeniu podmiotu i dołączyć do zapotrzebowania, weryfikacja danych z pieczątki z rejestrem
- Do każdego zapotrzebowania wydruk wyceny z modułu sprzedaży w systemie aptecznym
- Miesięczna ewidencja zrealizowanych zapotrzebowań, ponumerowana i opieczętowana
Realizacja, oznakowanie i segregacja recept
- Sprawdzenie poprawności realizacji recept z okresu zadanego przez Inspektora
- Sprawdzenie recept weterynaryjnych i ewentualnych faktur, weryfikacja m.in. płci i rasy zwierzęcia oraz zasad realizacji recept wet. na leki psychotropowe
Środki odurzające i psychotropowe II P
- Ewidencja w książce narkotycznej papierowej lub elektronicznej, zgłoszenie do WIF ewidencji elektronicznej
- Wydruk elektronicznej książki co 14 dni, komplet danych, bez dopisków ręcznych
- Wpisy w książce papierowej niezwłocznie po dostawie lub wydaniu
- Zgodność stanu magazyn, program komputerowy oraz terminy ważności
- Przechowywanie recept narkotycznych z okresu recept papierowych
- Weryfikacja w systemie, czy leki odurzające wydaje wyłącznie magister farmacji
Substancje II I P, IV P, prekursory kategorii 1, wykaz A
- Przechowywanie, zgodność stanu faktycznego i terminy ważności
- Weryfikacja w systemie, czy technik farmaceutyczny nie ma sprzedaży wykazu A
- Ewidencja comiesięczna, ponumerowana i opieczętowana
Substancje psychoaktywne
- Kontrola sprzedaży, czy nie przekroczono maksymalnych dawek
- Rozmieszczenie w aptece, wyszczególnione szuflady i półki
- Ewidencja comiesięczna, ponumerowana i opieczętowana
NMVS, alerty KOWAL
- Każdy alert musi być zgłoszony w 10 dni. Korespondencja z KOWAL musi być wydrukowana i sprawa zakończona, wydruki ewidencjonowane
- Żaden produkt, który nie przeszedł poprawnej weryfikacji, nie może zostać wydany z apteki
- Koniecznie dostęp i obsługa NAMS
- NMVS, raport statystyki
ZSMOPL
- Poprawność i terminowość wysyłanych raportów
- Umiejętność przefiltrowania i pokazania Inspektorowi w systemie, że wysyłane są wszystkie wymagane dane, także o stanach i brakach dostępności produktu leczniczego na receptę
ZORZ
- Obowiązek informacyjny z art. 36z ust. 7 Prawa farmaceutycznego, kopie odmów realizacji zamówienia przesyłać przez system ZORZ
- Sprawdzenie dat zgłoszenia do ZORZ
- Potwierdzenia z GIF przyjęcia odmowy archiwizować przez 5 lat
Biblioteka branżowa
- FP obowiązująca na chwilę kontroli wraz z suplementem
- UWPL dostępny w Kamsoft, przeszkolenie pracowników gdzie znaleźć
- Literatura fachowa