ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

XXII Posiedzenie Rady ŚIA VI Kadencji

Data dodania: 2013-11-20
Protokół z obrad 22 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VI kadencji w dniu 6 sierpnia 2013 roku.

Katowice, dnia 06.08.2013 roku

1. Posiedzenie Rady SIA otworzył Prezes Rady SIA dr n. farm. Piotr Brukiewicz o godz. 9.20. Zgodnie z listą obecności na posiedzeniu obecnych było 21/31 osób. Na podstawie listy obecności Prezes SIA stwierdził prawomocność obrad posiedzenia Rady SIA dla ważności podejmowanych uchwał. Po powitaniu zebranych i stwierdzeniu prawomocności obrad prowadzący posiedzenie dr Piotr Brukiewicz zaproponował porządek obrad. Mgr farm. Andrzej Bednarz poprosił zebranych o przyjęcie do porządku obrad dodatkowego punktu dotyczącego zaopiniowania kandydatury mgr farm. Renaty Nawłoka na stanowisko kierownika hurtowni farmaceutycznej w związku z wnioskiem Eris Partner Katowice Sp. z o.o. Zaproponowany przez mgr farm. A. Bednarz punkt został przyjęty jednogłośnie i będzie omawiany w punkcie 3c. Porządek posiedzenia z wniesioną poprawką został przyjęty jednogłośnie. Protokolant mgr farm. Michał Rzepczyk.

2. Do przesłanego drogą e-mail protokołu została wniesiona przez dr n. farm. Mikołaja Konstanty poprawka dotycząca wypowiedzi w sprawie leków weterynaryjnych. Prezes P. Brukiewicz odczytał zebranym proponowaną zmianę. Zmiana została przyjęta większością głosów przy jednym głosie „przeciw”. Następnie Rada SIA jednogłośnie przyjęła protokół z 21 posiedzenia Rady ŚIA VI kadencji w dniu 02 lipca 2013r.

3. Zgodnie z kolejnym punktem porządku obrad Rada SIA przystąpiła do opiniowania:
Przed przystąpieniem do opiniowania kandydatów na kierowników mgr farm. K. Majka przedstawił problem, który pojawił się na ostatnim spotkaniu komisji opiniującej z kandydatami dotyczący zatrudniania magistrów na umowę o pracę od pn-pt, a w soboty przez wynajęcie tego samego pracownika z firmy zewnętrznej. Komisja postrzega taką formę zatrudnienia jako niekorzystną dla farmaceutów. Dr Stanisław Piechula dodał, że spotkał się z zapytaniami farmaceutów o możliwość pracy w aptece jako kierownik i jednocześnie w szpitalnym dziale farmacji wystawiając szpitalowi rachunki za zlecenia nie będąc tam zatrudnionym. Po konsultacji z mgr Ewą Kłodą doszedł on do wniosku innego niż mgr Krzysztof Majka, że obecnie można dowolnie układać grafiki i stosować najróżniejsze formy zatrudnienia oraz wynajmowania pracowników. Przypomniał też o wyroku sądu zamieszczonym niedawno na stronie WWW przez mec. Krystiana Szulca, do którego dr Izabela Majewska prawdopodobnie już się stosuje, dopuszczając do zatrudnienia kierownika na umowę zlecenia mimo iż wcześniej nie było takiej możliwości. Taki sposób zatrudnienia jest praktykowany w środowisku lekarskim gdzie lekarz często w tygodniu wykorzystuje godziny pracy wynikające z zatrudnienia, a w weekendy przychodzi na to samo stanowisko jako wynajęty z firmy zewnętrznej. Nie ma żadnych przeciwwskazań do takiego sposobu zatrudniania pracowników poza dwiema sytuacjami: jeśli pracownik wraca na to samo stanowisko pracy powinny być zapłacone składki do ZUS przez zatrudniającego. Obecnie słyszy się o sprawach opiewających na miliony złotych gdzie ZUS sądzi się ze szpitalami, które nota bene nawet nie wiedzą ile firma zewnętrzna zapłaciła wynajętemu lekarzowi. Problem pojawi się także gdy pracownik poskarży się, że do takiego systemu pracy go zmuszono. Przykładem może być sytuacja gdy z apteki zwolniony zostanie personel i na ich miejsce właściciel zatrudni tych samych pracowników z ogłoszenia lub z firmy zewnętrznej, którzy są samo zatrudnieni i sami odprowadzają składki do ZUS niejako wymuszając na nich taką formę zatrudnienia. Jeśli pracownik powie, że został do takiej zmiany zmuszony lub ktoś wykaże, że było to działanie celowe sąd pracy przyzna pracownikowi rację.
Mgr Andrzej Bednarz powiedział, że dr Stanisław Piechula ma rację i przy dzisiejszym stanie zatrudnienia i ilości bezrobotnych każdą formę można przyjąć za dobrą lecz komisja opiniująca bada czy kandydat daje rękojmię. Jeśli komisja stwierdzi, że przykładowo w aptece całodobowej przez pół miesiąca pracuje konkretny farmaceuta, a przez resztę nie wiadomo jeszcze kto bo to się okaże gdy się go wynajmie to mgr Andrzej Bednarz nie widzi możliwości przyznania kierownikowi rękojmi. Jego zdaniem w taki sposób można wynająć pracownika na sobotę, niedzielę, dyżur nocny czy na czas urlopu natomiast nie może to być regułą i będzie on stał na stanowisku, że apteka powinna mieć pracowników zatrudnionych na etacie w podstawowym wymiarze pracy bo rękojmia, a prawo pracy to są dwie różne rzeczy.
Mgr Lidia Wolnicka-Morawiec powiedziała, że słuchając wypowiedzi ogarnia ją przerażenie, gdyż nie widzi możliwości funkcjonowania farmaceutów jako “biegających” z apteki do apteki i jedynie w wypadku choroby lub nagłych zdarzeń losowych zgodziła by się na taką formę zatrudnienia. Dodała także opinię, że w środowisku lekarskim ten system funkcjonuje bardzo źle i jest przyczyną frustracji pacjentów jak i kolegów po fachu. Fakt że można zatrudniać w taki sposób nie powinien wpływać na negatywne stanowisko Izby w tym temacie.
Mgr Ryszard Jasiński zapytał, czy wiadomo jak temat wygląda ze strony NFZ. Dodał, że opiniowanie dotyczy kandydata, a nie otoczenia, w którym będzie pracował.
Mgr Andrzej Bednarz odparł, że kierownik odpowiada za ilość magistrów farmacji obecnych w aptece.
Mgr Jakub Wilczok powiedział że pracownik, a tym bardziej kierownik nie powinni być dyskryminowani ze względu na sposób zatrudnienia w aptece.
Mec. Krystian Szulc podał przykład kierowców, którzy muszą mieć przerwy w pracy oraz wskazał na różnicę w wykonywaniu różnych zawodów; jest inaczej gdy ktoś pracuje i z powodu swojego błędu zrobi sobie krzywdę. Gdy farmaceuta wyda niewłaściwy produkt, konsekwencje dotykają pacjenta. Następnie dodał, że gdyby mu przyszło bronić farmaceuty, który popełnił błąd, przyjąłby stanowisko że samorząd i ustawodawca umożliwił takie formy pracy, więc są niejako odpowiedzialni za ewentualnie popełnione błędy.
Dr Stanisław Piechula podsumował, że ważne jest by współpracować z nadzorem farmaceutycznym i tak jak dotąd opiniować kandydata, a opinię o aptece dołączać do dokumentów dla nadzoru farmaceutycznego.
Prezes dr Piotr Brukiewicz dodał, że widzimy efekt kryzysu i działań państwa mających spowodować spadek wskaźników bezrobocia, czego efekt może być niebezpieczny i jest sprzeczny z opinią samorządu mimo że nie ma mocnych argumentów przeciw.
Mgr Krzysztof Majka przedstawił stanowisko komisji opiniującej w tej konkretnej sprawie, gdzie nie przedstawiono umowy z firmą wynajmującą, czy innych dokumentów potwierdzających sposób wynajmowania farmaceutów. Dodał, że komisja nie dążyła do zmiany grafiku, czy nie wymuszała rezygnacji z przyjętego sposobu zatrudniania, lecz zwróciła uwagę na kwestie formalne takiej formy zatrudnienia jak przykładowo konieczność zapłaty dodatkowych składek ZUS.

3a. Kandydatur na stanowisko kierownika apteki - wydanie rękojmi należytego prowadzenia apteki - w związku ze zmianą na stanowisku kierownika apteki:
- mgr farm. Maria Lis w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Apteka Melisa” w 41-500 Chorzów, ul. Ryszki 57;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Szymon Rogóż w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Dbam o Zdrowie” w 43-100 Tychy, ul. ks. Tischnera 1- cd. sprawy;
W związku z uzupełnieniem wymaganych do zaopiniowania dokumentów wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Michał Morek w aptece ogólnodostępnej o nazwie Apteki Familijne „Apteka w Kauflandzie” w 41-500 Chorzów, ul. 3-go Maja 185;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- dr farm. Maria Wojtanowska-Rzytki w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Staromiejska” w 44-100 Gliwice, ul. Kościuszki 30/1;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Joanna Bardeli-Pulda w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Apteka Novum VI w 44-100 Gliwice, ul. Kościuszki 33;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

3b. Wniosków w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej - wydanie opinii zawierającej m.in. stwierdzenie rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kandydata na funkcję kierownika apteki ogólnodostępnej:
- mgr farm. Ewa Witman w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Rodzinna” w 41-709 Ruda Śląska, ul. Niedurnego 50d/2 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez L.-W. Lebda-Wyborny Spółka Jawna z siedzibą w 41-703 Ruda Śląska, Pl. Niepodległości 5/1;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Marzanna Ostrowska w aptece ogólnodostępnej o nazwie Apteki Familijne „Apteka w Centrum Biznesu” w 40-101 Katowice, ul. Chorzowska 6 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Partner Pharma Sp. z o.o. z siedzibą w 01-940 Warszawa, ul. Opłotek 26;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Anna Kurek-Deląg w aptece ogólnodostępnej o nazwie Apteki Familijne „Apteka Staromiejska II” w 44-100 Gliwice, ul. Wieczorka 18-20 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Panią Wojtanowska-Rzytki zam. Gliwice
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Iwona Kruk w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Apteka pod Orłem” w 42-500 Chorzów, ul. 3 Maja 1 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Panią Ewelinę Szymiec zam. Siewierz, Panią Iwonę Kruk zam. Sosnowiec;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

3c. Kandydatur na stanowisko kierownika hurtowni farmaceutycznej - wydanie zaświadczenia w związku ze zmianą na stanowisku kierownika hurtowni farmaceutycznej:
- mgr farm. Danuta Flakiewicz-Tańcula w hurtowni farmaceutycznej „Hurtownia Leków Ziołowych” Feliks Chmielewski, Krzysztof Chmielewski Spółka Jawna z siedzibą 41-800 Zabrze, ul. Sitki 25;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

Następnie w związku z ustaniem przyczyn wydania czasowej rękojmi należytego prowadzenia hurtowni farmaceutycznej do 31.12.2013r, określonych w uchwale nr U-PSIA-188-VI-2013 z dnia 23 lipca 2013r., pozytywnie jednogłośnie zaopiniowano kandydaturę mgr farm. Renaty Nawłoka na stanowisko osoby wykwalifikowanej - kierownika hurtowni - odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni farmaceutycznej w Katowicach, ul. Budowlana 8a.

3d. Opiniowanie listy farmaceutów - opiekunów, którzy mają sprawować opiekę nad przeddyplomową sześciomiesięczną praktyką zawodową studentów VI roku kierunku farmacja Wydziału Farmaceutycznego.
W odpowiedzi na wniosek ŚUM w Katowicach po przeanalizowaniu warunków, które są wymagane od opiekunów Rada SIA udzieliła jednogłośnie zgody mgr farm. Annie Kwaśniewska „Apteka Śląska” w 41-500 Chorzów, ul. 3 Maja 7/1 oraz dr n. farm. Anna Kurek-Górecka „Apteka Blisko Ciebie” w 43-600 Jaworzno, ul. Grunwaldzka 204A;
Pozytywnie jednogłośnie, po ponownym rozpatrzeniu sprawy zaopiniowano również niżej wymienione osoby, gdyż ustały powody, dla których wcześniej wydano opinię negatywną:
- mgr farm. Magdalena Banaczek-Bugaj „Salubris” w 41-800 Zabrze, ul. Wolności 338B;
- mgr farm. Wawrzyniec Olszewski „Św. Józefa” w 44-200 Rybnik, ul. Św. Józefa 16;
- mgr farm. Przepadło Urszula „4 Pory Roku” w 43-600 Jaworzno, ul. Grunwaldzka 229b;
- mgr farm. Justyna Lubiszewska „Rodzinna” w 41-703 Ruda Śląska, Niepodległości 5;

3e. Do biura SIA nie wpłynęły żadne uwagi do otrzymanego załącznika do uchwały Rady Miasta Piekary Śląskie w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie Miasta Piekary Śląskie, wobec powyższego Rada SIA pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała w/w załącznik.

3f. Rada SIA jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek mgr farm. Jolanty Studzińska o przedłużenie okresu obowiązkowych szkoleń farmaceutów 2009-2013.

4. Inne sprawy bieżące:

4a. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu przyznawania wyróżnień w SIA. Dr Stanisław Piechula zaproponował zmiany, które już wcześniej były dyskutowane na posiedzeniach: informacja z uzasadnieniem zgłoszenia ma być złożona wcześniej i umieszczona na stronie WWW by środowisko mogło się z tym zapoznać i wnieść ewentualne uwagi oraz by - podobnie do NIA - głosowanie nad osobami odznaczonymi odbywało się imiennie (każde nazwisko osobno zamiast en bloc) i tajnie.
Prezes dr Piotr Brukiewicz zaproponował wydłużenie czasu prezentacji na stronie WWW z 7 dni do 14 lub do następnego posiedzenia Rady. Zgodził się z propozycją głosowania tajnego proponując uregulowanie tematu prezentacji podobnie jak ma to miejsce przy propozycji planu dyżurów.
Mgr Ryszard Jasiński powiedział, że jego zdaniem głosowanie powinno być jawne ponieważ każdy ma uzasadnienie co do faktu odznaczenia lub nieodznaczenia danego kandydata.
Dr Stanisław Piechula dodał kolejną propozycję zmiany dotyczącą “niekonsekwencji” występującej w obecnym regulaminie gdzie zapisano że jeśli głosy rozłożą się po równo - decyduje głos Prezesa lub prowadzącego głosowanie, a w drugim miejscu napisano że jeśli ktoś nie uzyska więcej niż 50% głosów to nie przechodzi. Jego zdaniem przy przejściu na głosowanie tajne nie powinien decydować głos Prezesa. Zapisać powinien brzmieć “należy otrzymać więcej niż 50% głosów”. Dodatkowo zaproponował zmianę zdania “wnioski zgłaszane są do Prezesa lub Vice Prezesa, który sprawdza ich poprawność i wprowadza na posiedzenie Rady lub ewentualnie odsyła” na “wnioski składane są na posiedzenie Rady, która je sprawdza i głosuje na następnym posiedzeniu, a w tym czasie są one zawieszone na stronie WWW”.
Propozycję przyjęto jednogłośnie.

4b. Podjęcie uchwały w sprawie lokat pieniężnych Śląskiej Izby Aptekarskiej. Po rozeznaniu ofert i ich przedstawieniu przez mgr Ewę Kłodę poddano pod głosowanie dwa wnioski: pozostawienie lokat w banku PKO oraz o wynegocjowaniu najlepszej oferty z przedstawicielami banków.
Drugi wniosek został przyjęty przy 2 głosach wstrzymujących.

4c. List mgr Rożek-Kosturkiewicz podpisany przez około 40 farmaceutów szpitalnych dotyczący składek członkowskich.
Prezes dr Piotr Brukiewicz powiedział, że kilka argumentów podnoszonych w liście jest słusznych i Rada je podejmuje jednak nie rozumie stwierdzeń takich jak:“szczególnie rozbudowana działalność Izby”. Zdziwienie wywołał akapit mówiący o rażąco niższych składkach w innych Izbach podczas gdy w co najmniej 4 Izbach składki są wyższe.
Dr Kazimiera Klementys wyjaśniła, że list jest podpisany przez osoby nie zgadzające się z wysokością składki, przypadkiem podpisanych na kartach z nagłówkiem PTFarm (spotkanie nie miało związku z PTFarm) i jej podpis nie świadczy o tym, że się literalnie zgadza ze wszystkimi argumentami, lecz jest gestem poparcia dyskusji środowiska nad tematem składek. Dodała, że warto się odnieść do tego co sądzi środowisko bo nie jest tak, że Rada wie wszystko najlepiej.
Prezes dr Piotr Brukiewicz oświadczył, że chciałby się spotkać z podpisanymi pod listem. Tym bardziej, że po dokonaniu analizy zarobków w szpitalach i aptekach otwartych okazało się że płace drastycznie spadły w obu przypadkach i nie ma wielkich różnic między apteką otwartą, a szpitalną. Dodatkowo płaca w szpitalu jest bardziej pewna niż w aptece otwartej. Osłabia to kolejną tezę, która pojawiła się w liście.
Mgr Andrzej Bednarz podał przykład posiedzenia w Jaworznie, gdzie temat składek był szeroko dyskutowany, lecz nawet jeśli nie zgadza się on z uchwaloną kwotą to po przegłosowaniu identyfikuje się on z decyzją Rady.
Skarbnik mgr Krzysztof Majka po wyliczeniu średniej ustalił, że rozmowa z pracownikami aptek szpitalnych dotyczy kwoty 5 złotych. Jakkolwiek zgadza się z opinią dr Kazimiery Klementys, że warto rozmawiać i nikt się w Radzie od takiej rozmowy nie uchyla.
Mgr Beatrycze Radlańska-Piątek wyraziła ubolewanie, że między sekcjami aptek szpitalnych PTFarm i w ŚIA nie ma współpracy.

4d. Korespondencja z NIA
Prezes dr Piotr Brukiewicz poprosił o włączenie się do akcji podpisywania oficjalnego listu farmaceutów do Ministra Zdrowia, a także o włączenie się do zbierania podpisów pacjentów pod listem pacjentów do Ministra Zdrowia - akcja NIA.
Poinformował o wymówieniu umów członkom Rady przez firmę e-pruf oraz o nowym projekcie ustawy refundacyjnej, gdzie ma się pojawić punkt doprecyzowujący sprawy reklamy aptek i punktów aptecznych, mówiący o tym, że reklamą nie jest udział apteki w ubezpieczeniu zdrowotnym. Reklamą nie będzie także informacja o nazwie apteki i jej danych teleadresowych (numer telefonu, faksu oraz e-mail).
Mec. Krystian Szulc poinformował, że projekt ustawy trafił już do komisji sejmowej i powinien być oprotestowany przez wszystkie Izby Aptekarskie, bo jest to ostatni moment na podjęcie próby wywarcia wpływu na ustawodawcę.
Następnie odczytał pismo otrzymane z Policji, które informuje, że kwestionowana nazwa jednej z aptek, zawierająca elementy reklamy w Katowicach została zaakceptowana przez inspektorat farmaceutyczny, przez co policja nie może nic zrobić w tej kwestii. Jego zdaniem dalsze próby wpływania w ten sposób na apteki nadające sobie nazwy będące również reklamą są bezcelowe.
Mec. Krystian Szulc dodał że termin zgłaszania uwag upływa w ciągu trzech dni.
Poinformował o planach zmiany ustawy i dodania punktu mówiącego, że NFZ może kontrolować apteki bez zapowiedzi nie przestrzegając ustawy o wolności gospodarczej.
Następnie odczytał swoją propozycję uwag do ustawy w odniesieniu do punktu 94a. Rada wyraziła chęć podjęcia także tematu nieprzestrzegania ustawy o wolności gospodarczej przez NFZ.

4e. Kalendarz imprez naukowych i turystyczno-sportowych
- Zaproszenie do udziału w II Turnieju Piłkarskim o „Puchar Hurtapu”,
- Regaty OIA Kietlice 30.08 do 02.09 - poszukiwani są farmaceuci do załogi.
- Konferencja naukowa, turniej tenisowy i bieg przełajowy Żory-Żywiec 06-08.09
- V Rajd Górski 21.09 w góry stołowe na Szczeliniec do schroniska Pasterka.
- XXII Naukowy Zjazd PTFarm 18-21.09

4f. Korespondencja e-pruf-PZU (pozwólcie pomagać)
Na stronie internetowej www.epruf.pl znalazł się apel do inspektorów farmaceutycznych o podpisywanie się pod poparciem dla programów biznesowych prowadzonych przez firmę ePruf S.A.
Wojewódzcy Inspektorzy Farmaceutyczni to urzędnicy Państwowi powoływani przez Wojewodę na wniosek GIF. Są to członkowie służby cywilnej i obowiązują ich wszelkie ograniczenia w tym zakresie.
Apele, wnioski o poparcie firmy ePruf skierowane do urzędników służby cywilnej namawiające do popierania biznesowych programów tej firmy, należy uznać za naganne i niedopuszczalne w świetle przepisów. O tym fakcie poinformowano natychmiast Głównego Inspektora Farmaceutycznego z prośbą o zajęcie stanowiska. W odpowiedzi GIF jednoznacznie wskazuje, iż wyrażenie poparcia pod apelem o zmianę decyzji organów Inspekcji Farmaceutycznej w zakresie programu 60+ będzie stanowiło naruszenie zasad służby cywilnej i może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności dyscyplinarnej.

5. Wolne głosy i wnioski.
- informacja o wysłanych upomnieniach o niezapłaconych składkach. Wysłano 216 wezwań.
- pismo GIF do Wojewodów w sprawie 60+. GIF napisał wyraźnie, że programy lojalnościowe są nielegalne.
- Prezes dr Piotr Brukiewicz powiedział, że w związku z głosami środowiska należy ponownie poszukać oszczędności w Izbie i rozważyć obniżenie składek w przyszłym roku. Ewentualne kierunki oszczędzania to zrewidowanie kosztów biuletynu Apothecarius oraz funkcjonowania korporacji aptekarskiej KAPSIA.
Mgr Ewa Kłoda przedstawiła koszty Apothecariusa i korporacji.
Prezes dr Piotr Brukiewicz powiedział, że jest przeciwny wydawaniu biuletynu tylko w wersji elektronicznej. Warto zrobić rozeznanie ile osób chciałoby zrezygnować z papierowej wersji. Obniżenie nakładu będzie się także wiązało z wyższymi kosztami druku. Forma elektroniczna (plik w formacie PDF) jest stale dostępna na stronie WWW. Jedyne nad czym warto się zastanowić to zmniejszenie objętości biuletynu, nakładu i formatu.
Następnie Prezes dr Piotr Brukiewicz powiedział że Apothecarius jest dumą Izby i - podając przykład Izby Lekarskiej, która chlubi się swoim biuletynem - wyraził chęć przekonania się ile z osób, które krytykują wydawnictwo rzeczywiście chciałoby zrezygnować z jego otrzymywania.
Dr Stanisław Piechula powiedział, że nie zrezygnujemy z wersji drukowanej Apothecariusa, bo jest on dystrybuowany do bibliotek i innych instytucji oraz zaproponował przeliczenie kosztów biuletynu, które osoby rezygnujące z wersji papierowej mogłyby odjąć sobie od składki.
Mec. Krystain Szulc powiedział, że nie jest to możliwe bo składka ma stałą wartość dla wszystkich członków.
Głos zabrał prof. Dionizy Moska mówiąc, że chyba nie doceniamy tego co mamy rozmawiając o likwidacji jednego z najwspanialszych biuletynów, pięknie wydanego, który “żyje” zdjęciami i artykułami nie tylko z posiedzeń Rady, ale informuje o tym co robią aptekarze województwa śląskiego. Znajdziemy w nim życie, sport, turystykę, publicystykę i historię. Apothecarius wędruje do bibliotek. Następnie wspomniał o swojej pracy nad odtworzeniem historii aptekarstwa, co nie byłoby możliwe bez dostępnych dokumentów, a kiedy za 50 lat ktoś będzie chciał pisać o ŚIA tak jak obecnie jego dwie studentki, biuletyn będzie idealnym źródłem. Jego zdaniem wśród aptekarzy pojawia się coraz więcej autorów, którzy umieszczają tam obok relacji z posiedzeń artykuły na przeróżne tematy. Na koniec zaapelował by nie niszczyć tak cennego wydawnictwa w imię wątpliwych oszczędności.
Prezes dr Piotr Brukiewicz powiedział, że podziela zdanie Pana Profesora i z jednej strony jest to trudny problem, ale nie można go unikać i trzeba o nim rozmawiać, ponieważ jest to reakcja na głosy środowiska. Wystąpienie prof. Dionizego Moski powinnoo zdaniem prezesa być dla osób przyczynkiem do ponownego przemyślenia sprawy. Z szacunku do członków ŚIA należy zbadać liczbę osób, które chciałyby zrezygnować z biuletynu. Także kwestią otwartą jest treść Apotecariusa oraz zaangażowanie środowiska w prace redakcyjne, a także bark środków finansowych na zatrudnienie profesjonalnego redaktora.
Mgr Ryszard Jasiński dodał, że biuletyn nie będzie wychodził tylko jeśli nie będzie Izby Aptekarskiej jakkolwiek należy brać pod uwagę także nowe media. Jego zdaniem decyzje o składkach należy przenieść na przyszły rok kiedy podsumujemy obecny poznając jego bilans.
Prezes dr Piotr Brukiewicz oświadczył że chciałby omówić i zakończyć temat oszczędności na biuletynie tak, by już do niego nie wracać i zaproponował przeprowadzenie ankiety wśród członków SIA w tej sprawie.
Mgr Krzysztof Majka powiedział, że jego zdaniem warto poznać opinię członków na temat wersji otrzymywanego apothecariusa bo wiedza zawsze wnosi coś więcej.
Prezes dr Piotr Brukiewicz z prof. Dionizym Moską oraz inż. Lechem Wróblewskim przed posiedzeniem Rady przygotują tekst zapytania do farmaceutów, które ukaże się w nowym wydaniu Apothecariusa.
Propozycja została przyjęta większością głosów. Przeciw były 4 osoby. 1 osoba się wstrzymała.

Dr Stanisław Piechula zaproponował rozliczanie KAPSIA z wypracowanego zysku.
Prezes dr Piotr Brukiewicz dodał, że można pomyśleć o zmniejszeniu zatrudnienia o połowę, dobierając ewentualnie w razie potrzeby dodatkową osobę gdy pojawi się konieczność zorganizowania większej imprezy. Jedna osoba powinna dać sobie radę z bieżącymi obowiązkami.
Mgr Krzysztof Majka powiedział, że jego zdaniem redukcja etatów z przyczyn ekonomicznych jest przykra lecz nieodzowna.
Prezes dr Piotr Brukiewicz przeprowadzi rozmowy z pracownikami korporacji i do przyszłego posiedzenia Rady przedstawi ich wynik.
Propozycję przyjęto jednogłośnie.

- dr Stanisław Piechula poinformował, że po aferze z Corhydronem policja nie ma co zrobić z zalegającym w jej magazynach produktem, którego nie chce przyjąć producent i ze względu na duże koszty utylizacji jest odnoszony przez funkcjonariuszy do aptek. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w szpitalu w Mikołowie.
- Mec. Krystain Szulc dodał, że lek przeterminowany traci cechy leku i ma być zutylizowany. Przygotuje on informację na ten temat do umieszczenia na stronie WWW.
- Prezes dr Piotr Brukiewicz poinformował o przygotowanym przez firmę Amara zielniku, do którego ŚIA została poproszona o wpisanie. Propozycję tekstu przedstawiono Radzie.

6. 022 posiedzenie Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej w dniu 06 sierpnia 2013 r. zakończono ok. godz.13.00.

Protokołował mgr Michał Rzepczyk
mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
Protokół z 3 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 3 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 7 stycznia 2020 r.Katowice, dnia 7 stycznia 2020 r.1. Posiedzenie Rady SIA o...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z 2 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 2 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 3 grudnia 2019 r.Katowice, dnia 3 grudnia 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otw...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z XLV Posiedzenia Rady SIA VII Kadencji Protokół z obrad 45 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VII kadencji w dniu 5 listopada 2019 r.Katowice, 5 listopada 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otwo...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right