Apothecarius ebook Więcej
2018-12-18Lech Wróblewski
Pytania i odpowiedzi ze szkolenia 11.12.2018 r. dotyczące dyrektywy fałszywkowej

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, jakie zostały poruszone w trakcie szkolenia dla farmaceutów aptek szpitalnych na temat dyrektywy fałszywkowej, które zostały opracowane przez Lideo.

MATERIAŁ POSZKOLENIOWY - Q&A

„Praktyczne wdrożenie dyrektywy fałszywkowej w aptekach szpitalnych”.

Najczęściej zadawane pytania w trakcie szkolenia dla farmaceutów szpitalnych.
11.12.2018 r., Katowice


Czy aplikacja Lideo - tj. System Weryfikacji Autentyczności Leków (SWAL), będzie się aktualizowała automatycznie?
Tak, będzie poprzez dostęp do Internetu - analogicznie jak wszystkie inne aplikacje.

Czy będę musiał dwukrotnie skanować lek posiadając swój dotychczasowy system i Wasz?
Nie ma takiego obowiązku. Konieczne jest jednokrotne skanowanie leku przed wyjściem jego z apteki. Można, ale dyrektywa tego nie wymaga, dodatkowo sprawdzić status leku po przyjęciu dostawy do apteki.

Czy mój dotychczasowy system zintegruje się z Waszym?
Nasz system integruje się z każdym systemem HIS w celu przetworzenia danych zawartych na unikalnym kodzie 2D, który znajduje się na opakowaniu.

Jak mam podstąpić jeśli w sytuacji zagrożenia życia okaże się w trakcie weryfikacji, że lek jest nieautentyczny, a go potrzebuję na cito, bo innego nie posiadam?
Zalecamy sprawdzenie statusu leku po otrzymaniu dostawy z hurtowni, wtedy unikniemy takich sytuacji w trakcie skanowania leku do wydania na oddział.

Dlaczego mam wybrać akurat Wasze rozwiązanie, jeśli mam już swojego dostawcę HIS? Przecież on mi to też może zrobić.
Z informacji jakie posiadamy, w większości dostawcy HIS nie są gotowi na tą chwilę. Nasze rozwiązanie jest w pełni funkcjonalne, gotowe, tanie oraz działa mobilnie (rok 2019 za 1 zł/m-c).

Czy wg prawa muszę jako farmaceuta skanować lek przy wejściu i wyjściu z apteki szpitalnej?
Obowiązkowe jest jednokrotne skanowanie produktu przed jego wydaniem. Jednak zalecamy (w miarę możliwości) weryfikację także statusu leku po przyjęciu dostawy.

Jak wyglądają koszty wdrożenia Waszego systemu + cennik abonamentu i skanera.
Cennik uzależniony jest od wielkości szpitala. W celu omówienia szczegółów, prosimy o kontakt z naszym przedstawicielem - z Sebastianem Cwylem, tel. +48 885 617 453.

Jaka jest procedura do skanowania fiolek? Czy jest opcja kodów zbiorczych na opakowaniach, żeby nie było potrzeby wyciągania każdej fiolki z pudełka?
Na dzień dzisiejszy trzeba skanować każdą fiolkę osobno. Ustawodawca w przyszłości przewiduje mieszczenie na kartonie wszystkich jednorazowych kodów.

Jak wygląda procedura skanowania leków na ratunek, tzn. lek idzie na oddział bezpośrednio pomijając aptekę szpitalną.
W takiej sytuacji zalecamy zrobienie kopii kodu i przekazanie do zeskanowanie w czasie godzin pracy.

Jak wygląda procedura postępowania, gdy lek jest na oddziale i musi wrócić do hurtowni w momencie gdy jest decyzja Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) o wycofaniu leku? Czy trzeba to odznaczyć w Systemie Weryfikacji Autentyczności Leków - SWAL (zakładamy, że minęło już 10 dni i nie ma możliwości zwrotu oficjalnego na bazę SWAL).
Lek wycofany przez GIF jest zwracany zgodnie z obecną procedurą szpitala.

Czy w aplikacji Lideo jest dostępny panel sterowniczy na stronie www? Czy można eksportować te pliki z raportem i w ramach jakiej bazy.
Tak posiadamy kierowniczy panel dostępowy, gdzie można eksportować pliki do każdego rozszerzenia.

Czy w aplikacji Lideo jest możliwość skanowania seryjnego?
Tak, nasz terminal ma funkcję skanowania seryjnego.

Czy terminal będzie czytał kod 1D?
Zgodnie z wytycznymi unijnymi, terminal czyta tylko kody 2D.

Jak postępować w przypadku negatywnej weryfikacji?
W stycznia 2019 r. GIF określi procedurę na taką sytuację.

Czy Ministerstwo dofinansuje skanery?
Na chwilę obecną nie mamy takich informacji.

Czy szpital musi trzymać raporty i czy można to zrobić poprzez Państwa aplikację SWAL?
Tak. W panelu kierowniczym na stronie www są dostępne raporty, które archiwizują się automatycznie.

Jakie sankcje grożą, gdy nie wprowadzą Państwo SWALA do szpitala?
Możliwe są sankcję odszkodowawcze za podanie leku, który nie został zweryfikowany:
- na wniosek pacjenta niezadowolonego z procesu leczenia,
- na stronę GIF-u jest komunikat o możliwości zamknięcia apteki przez GIF za nie wdrożenie dyrektywy.

Czy każda osoba w aptece będzie dysponowała innym loginem, i czy potem da się zweryfikować przez kierownika kto dokładnie skanował lek i kiedy?
Każda osoba uprawniona do skanowania będzie miała osobny login.

Od kiedy MACHy (wytwórcy leków - podmioty odpowiedzialne) muszą wprowadzać kody 2D do systemu?
Wszystkie kody 2D już nadrukowane na opakowaniach będą w systemie do 9.02.2019 r.

Kiedy Krajowa Organizacja Weryfikacji Autentyczności Leków (KOWAL) udostępni certyfikaty?
Od 15 grudnia 2018 r. nastąpi wysyłka loginów i haseł do aptek w całej Polsce.

W przypadku pytań do powyższego opracowania proszę o kontakt z Panem Sebastianenm Cwyl:
tel. 885 617 453
e-mail: sebastian.cwyl@lideo.tech
www.lideo.tech
Lideo
ul. Krzemieniecka 120
54-613 Wrocław

 

Z poważaniem
Lech Wróblewski

Dokładny termin: 2018-09-18
Autor: Lech Wróblewski
powrót do góry
Wykonanie: Falkonet