APTEKI
Likwidacja apteki
Informacja na temat obowiązków związanych z likwidacją apteki. UWAGA ! Śląska Inspekcja Farmaceutyczna udzieliła tej informacji tylko dla aptek z terenu Śląska.Katowice, 20 września 2010
Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach
40-074 Katowice, ul Raciborska 15
tel. (0-32) 2087468, 2087470, fax: (0-32) 2087469
ŚIWIF.KA-054-11/2010
Pan
dr n. farm Stanisław Piechula
Prezes Śląskiej Izby Aptekarskiej
ul. Kryniczna 15
40-637 Katowice
Odpowiadając na emaila z dnia 19 września 2010 roku w sprawie udzielenia informacji dotyczących likwidacji apteki ogólnodostępnej Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach uprzejmie wyjaśnia, że:
1. w przypadku podjęcia przez przedsiębiorcę (zezwoleniobiorcę) decyzji o zakończeniu działalności apteki i zamknięciu apteki dla pacjentów należy o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić organ zezwalający jakim jest wojewódzki inspektor farmaceutyczny. W piśmie informującym o zamknięciu apteki należy wskazać datę zamknięcia apteki oraz określić datę wygaśnięcia zezwolenia. W przypadku braku możliwości określenia daty wygaśnięcia zezwolenia można poinformować, że o dacie wygaśnięcie zezwolenia poinformuje się odrębnym pismem. Jeżeli zezwoleniobiorca podjął decyzję o zaprzestaniu prowadzenia apteki, ma możliwość w terminie 7-14 dni przed planowaną likwidacja działalności, złożyć wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia udzielonego zezwolenia na prowadzenie apteki, które to stwierdzenie nie powoduje negatywnych następstw uniemożliwiających w przyszłości udzielenie zezwolenia (wniosek winien zawierać informację o dacie wygaśnięcia zezwolenia oraz winien zostać dołączony oryginał potwierdzenia uiszczenia obowiązującej opłaty skarbowej w wys. 10 zł) ;
2. kierownik apteki ma obowiązek w sposób zgodny z prawem zabezpieczyć produkty lecznicze i wyroby medyczne znajdujące się na stanie likwidowanej apteki tj. produkty lecznicze i wyroby medyczne winny zostać zwrócone do hurtowni farmaceutycznych z których zostały zakupione (dotyczy to produktów nie napoczętych a także o odpowiednio długiej dacie ważności). Produkty lecznicze i wyroby medyczne które mają zbyt krótką datę ważności lub są napoczęte mogą zostać przekazane bezpłatnie np. do Domów Opieki Społecznej bądź podlegają unieszkodliwieniu - nie dotyczy to środków psychotropowych i środków odurzających podlegających odrębnej procedurze postępowania;
3. w przypadku napoczętych surowców farmaceutycznych biorąc pod uwagę względy społeczne i interes strony możliwym jest wystąpienie przez kierownika apteki z pismem do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o zgodę na sprzedaż wymienionych surowców farmaceutycznych (należy wskazać substancję określając jej serię, datę ważności oraz ilość) do innej apteki;
4. podmioty prowadzące aptekę ogólnodostępną zobowiązane są do powiadamiania Powiatowego Inspektora Sanitarnego o każdej istotnej zmianie w działalności, dłuższym unieruchomieniu a także o zakończeniu działalności;
5. podmioty prowadzące aptekę ogólnodostępną zobowiązane są do powiadamiania właściwego zgodnie z miejscem prowadzenia działalności apteki. Starostwa Powiatowego - Wydziału Zdrowia, o dłuższym unieruchomieniu a także o zakończeniu działalności.
Ponadto, przedsiębiorca który kończy działalność polegającą na prowadzeniu apteki ogólnodostępnej winien zwrócić oryginał i kopię zezwolenia organowi udzielającemu zezwolenia a także wyrejestrować książkę narkotyczną i ewidencję pracowników.
ŚLĄSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR FARMACEUTYCZNY
dr n. farm. Izabela Majewska
************************
Pismo w pliku PDF w załączeniu