ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

XXVII Posiedzenie ORA IV Kadencji.

Data dodania: 2013-11-20
Wyciąg z protokołu z 27 posiedzenia Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach IV kadencji, dnia 17 stycznia 2006 roku.


1. Posiedzenie Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach, otworzył Prezes ORA w Katowicach dr Stanisław Piechula. Po powitaniu zebranych Prezes ORA zaproponował porządek posiedzenia. Porządek obrad został przyjęty.

2. Protokoły z 26 posiedzenia ORA oraz 35 i 36 posiedzenia Prezydium ORA, Rada przyjęła jednogłośnie.

3. ORA jednogłośnie podjęła uchwałę stwierdzającą prawo wykonywania zawodu farmaceuty mgr farm. Leszka Spandel (06001063) oraz uchwałę w sprawie wydania nowego dokumentu PWZ mgr farm. Joannie Szydło (06107994) – poprzedni został utracony.

4. Opiniowanie:

4a. ORA po przeprowadzeniu rozmowy jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie wniosek dotyczący możliwości dalszego pełnienia funkcji kierownika apteki po ukończeniu 65 roku życia: mgr farm. Ireny G. Wnioskodawczyni przedstawiła zaświadczenia lekarskie o braku przeciwwskazań do dalszej pracy na stanowisku kierownika apteki.

4b. Po przeprowadzeniu przez Prezesa ORA dr Stanisława Piechulę rozmów wyjaśniających z kandydatami na stanowisko kierownika apteki, ORA zaopiniowała pozytywnie kandydatury:

- mgr farm. Haliny P., w aptece ogólnodostępnej w Mysłowicach ul. Katowicka 75, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez Pana Sebastiana Tokarskiego Pana Dariusza Kozioł – przy 2 głosach „przeciw”,

- mgr farm. Marka S., w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Centralna” w Tarnowskich Górach ul. Opolska 21, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy im. B. Hagera z siedzibą w Tarnowskich Górach – jednogłośnie.

Do czasu uzyskania z innych OIA informacji niezbędnych do wydania opinii, ORA wstrzymała wydanie opinii w sprawie kandydatur na stanowisko kierownika apteki:

- mgr farm. Beaty M., w aptece ogólnodostępnej o nazwie „LOTOS” w Bytomiu ul. Tetmajera 1B/7, w związku z ukończeniem przez dotychczasowego kierownika apteki 70 roku życia – przy 5 głosach „wstrzymujących się”,

- mgr farm. Łukasza G., w aptece „MAGICZNA” w Zabrzu ul. Wolności 291, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez „MAGICZNA” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Łodzi – jednogłośnie.

Ponadto bez przeprowadzania rozmowy wyjaśniającej, ORA zaopiniowała pozytywnie kandydaturę

- mgr farm. Renaty Z., w aptece ogólnodostępnej o nazwie „PHARMACON” w Gliwicach ul. Zubrzyckiego 18/6, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez Panią mgr farm. Renatę Zięba – przeniesienie apteki do nowego lokalu z zachowaniem dotychczasowego personelu fachowego – jednogłośnie.

ORA postanowiła, że w przypadku wątpliwości związanych z opiniowanym wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki, będą wszczynane postępowania wyjaśniające, mające na celu szczegółowe wyjaśnienie sprawy. W związku z tym powołano komisję, która będzie prowadzić takie postępowania. W skład komisji weszli: Zastępcy Prezesa ORA mgr Anna Śliwińska i dr Andrzej Deląg oraz mgr Wiesława Stronczak i mgr Władysław Rybka.

4c. ORA jednogłośnie bez przeprowadzania rozmowy, zaopiniowała pozytywnie kandydaturę dotychczasowego kierownika hurtowni

- mgr farm. Danuty G. na stanowisko osoby wykwalifikowanej odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni, w hurtowni farmaceutycznej „SLAWEX” w Porębie k/Zawiercia ul. Ludowego Wojska Polskiego 5a, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenia hurtowni farmaceutycznej, złożonym przez Panią mgr farm. Danutę Gargol (zmiana zezwoleniobiorcy). Magister farmacji odpowiedzialny za obrót środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi w hurtowni mgr farm. Helena L. (bez zmian).

4d. ORA zaopiniowała pozytywnie rozkład godzin pracy oraz harmonogram dyżurów aptek ogólnodostępnych:

– na terenie powiatu wodzisławskiego – od 1 lutego 2006 roku - jednogłośnie
– na terenie gmin powiatu mikołowskiego w 2006 roku – jednogłośnie,
– na terenie miasta Mysłowice - zmiana rozkładu godzin pracy w 2006 roku – przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”. Niejednogłośność decyzji wynika z faktu, że w załączniku do projektu Zarządzenia Prezydenta Miasta, wnioskodawca umieścił aptekę, na prowadzenie której ŚlWIF nie udzielił jeszcze zezwolenia. Uwaga na ten temat została zawarta w uchwale ORA.

5. Prezes ORA dr Stanisław Piechula stwierdził, że zgodnie z ustaleniami Okręgowego Zjazdu Delegatów chciały, aby ORA zajęła się jak najpilniej przygotowaniem strategii działania OIA. W strategii izb aptekarskich powinny się znaleźć wszystkie sprawy, którymi musi się zająć samorząd aptekarski. Do każdego zadania będą przypisane konkretne nazwiska osób odpowiedzialnych za realizację W celu takiego opracowania strategii Prezes przygotował odpowiednie materiały, które pozwolą na dokładne rozpisanie zadań. Materiały te otrzymali członkowie Prezydium ORA. Na każdym Prezydium należałoby przygotować i opracować jeden temat, a następnie przedstawić go Radzie. W ten sposób może powstać spis tego, co chcemy zrobić wraz z osobami odpowiedzialnymi. Na przykładzie zadań - szkolenia ciągłe farmaceutów i wybory samorządowe Prezes ORA zaprezentował jak należy opracowywać i rozpisywać poszczególne tematy.

6. Prezes ORA przypomniał, że OIA dysponuje kilkoma rodzajami wyróżnień, którymi może uhonorować członków Izby. Są to odznaczenia państwowe, Medal im. Bronisława Koskowskiego, o które może wystąpić Rada oraz wyróżnienia nadawane przez OIA w Katowicach (statuetka Śląski Aptekarz Roku, dyplom z pieczęcią OIA, order). Order zostanie nazwany imieniem aptekarza zasłużonego dla rozwoju śląskiej farmacji. Propozycje nazwisk poda prof. Dionizy Moska, a ORA na następnym posiedzeniu wybierze nazwisko tytularne naszego orderu. W ten sposób można by rocznie wyróżnić kilkanaście osób. Prezes ORA na podstawie regulaminu przyznawania tytułu Śląski Aptekarz Roku, opracowanego przez mgr Piotra Klimę, stworzył uniwersalny regulamin przyznawania wyróżnień w OIA Katowice. Regulamin przewiduje, że o przyznanie wyróżnień występuje lub je przyznaje ORA. Dr Stanisław Piechula poprosił członków ORA o zapoznanie się z przedstawioną propozycją oraz o ewentualne poprawienie lub zmodyfikowanie regulaminu. Prezes ORA chciały, aby na następnym posiedzeniu ORA, uchwałą zatwierdziła regulamin. W dyskusji część członków Rady m.in. mgr Anna Śliwińska, mgr Piotr Klima, opowiedziało się za tym, aby uprawnienia nadawania wyróżnień (nasz order, statuetka) posiadała Kapituła tych wyróżnień. Prezes ORA zaproponował, aby osoby opowiadające się za takim rozwiązaniem przygotowały regulamin Kapituły i zaproponowały odpowiednie zapisy do regulaminu. Te i inne propozycje można składać w biurze OIA. Dr Stanisław Piechula uwzględni ewentualne propozycje i przygotuje wersję regulaminu do zatwierdzenia przez ORA.

7. Informacje bieżące:

7a. Prezes ORA poinformował, że GIF ustosunkował się do wątpliwości, co do sposobu wydawania i przepisywania preparatu Durogesic TTS. GIF stwierdza, że w wyniku zmiany technologii produkcji nastąpiło zwiększenie ilości fentanylu w opakowaniach jednostkowych. Zmiana ta nie wpływa na ilość leku, jaka jest uwalniania do organizmu, ale istotnie zwiększa ilość fentanylu w pojedynczym plastrze. Na jednej recepcie można zapisać maksymalnie 100 mg soli fentanylu. Ilość ta dotyczy całej ilości substancji zawartej w plastrach, a nie tylko uwalnianej do organizmu. Stanowisko GIF potwierdza wcześniejszą informację przygotowaną przez dr Stanisława Piechulę i rozesłaną do aptek, dotyczącą ilości plastrów, które można wypisać na jednej recepcie, a następnie wydać z apteki.

7b. Centrala NFZ wyjaśnia, że na jednej recepcie możliwe jest przepisanie tak leków z listy leków podstawowych i uzupełniających jak i z listy leków refundowanych w chorobach przewlekłych, o ile pacjent posiada uprawnienia do takich leków, a na recepcie został umieszczony kod uprawnień pacjenta (litera P).

ŚlOW NFZ informuje, że rozporządzenie Ministra Zdrowia w jasny sposób określa postacie leku sporządzane w warunkach aseptycznych, dla których przewidziana jest taksa laborum w wyższej wysokości. Informuje przy tym, że rozszerzonych interpretacji aktów prawnych może dokonać organ, który ten akt wydał. W związku z tym Prezes ORA, w imieniu Rady Izby, skierował pismo do Ministra Zdrowia z prośbą o interpretację rozporządzenia ze szczególnym uwzględnieniem i zajęciem jednoznacznego stanowiska w sprawie wysokości taksy laborum, jaką należy stosować przy wykonywaniu leków, których rozporządzenie nie uwzględnia w wyższej taksie laborum, a wymagania Inspekcji Farmaceutycznej i Konsultanta Wojewódzkiego d/s farmacji aptecznej, wskazują na konieczność wykonywania leku w warunkach jałowych.

ŚlOW NFZ wydał Komunikat dla Świadczeniodawców w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, w którym przypomina, że po 1 stycznia 2006 roku podstawą rozliczeń za świadczenia udzielone w okresie sprawozdawczym jest rachunek wraz z raportem statystycznym. Dokumentacja rozliczeniowa powinna zawierać:
a) rachunek (fakturę), b) raport statystyczny w postaci wydruku z programu Realizator zaopatrzenia oraz wersję elektroniczną na dyskietce, c) oryginały zrealizowanych zleceń objętych rachunkiem.

7c. W odpowiedzi na prośbę Prezesa ORA o wydanie komunikatu do aptek o konieczności prowadzenia aptek zgodnie z Prawem farmaceutycznym, ŚlWIF stwierdza, że wydanie takiego komunikatu jest zbędne. ŚlWIF podkreśla, że w przypadku posiadania informacji oraz stwierdzenia oczywistego naruszenia przepisów prawa zawsze stanowczo reaguje na wszelkie stwierdzone przypadki prowadzenia w aptekach działań niedozwolonych. Dr Izabela Majewska podkreśla, że do zadań Inspekcji Farmaceutycznej należy kontrolowanie działalności aptek, a także reagowanie na stwierdzone przypadki naruszenia przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne. Na zakończenie ŚlWIF stwierdza, że apelowanie do zezwoleniobiorców, aby prowadzili apteki przestrzegając przepisów obowiązującego prawa należy do samorządu aptekarskiego. Prezes ORA dr Stanisław Piechula podkreślił, ogromne znaczenie zaangażowania się samych aptekarzy w dostarczanie konkretnych dowodów naruszania prawa. Takim naruszeniem jest np. prowadzenie w aptekach działalności innej niż określona w zezwoleniu na prowadzenie apteki. Konkretnym dowodem na prowadzenie apteki niezgodne z warunkami zezwolenia mogłoby być np. zapisanie się w aptece konkretnej osoby do programu lojalnościowego, ponieważ jest to zbieranie w aptece danych dla innej firmy. Mec. Krystian Szulc i OROZ podkreślili, że Izba stara się podejmować różne działania, ale bez dowodów, działania są nieskuteczne. Także Prezes ORA stwierdził, że nie daje się „gasić wszystkich pożarów”. Należy więc stale przypominać i zwracać uwagę na konieczność angażowania się samych aptekarzy w dostarczanie jak największej ilości dowodów na łamanie prawa.

7d. Prezes UOKiK uznał uchwałę Wielkopolskiej ORA, w której wszyscy kierownicy aptek z regionu zostali zobligowani do oferowania leków ryczałtowych wyłącznie po cenach maksymalnych ustalonych przez Ministra Zdrowia, za bezprawną. Wielkopolska ORA stoi na stanowisku, że decyzja UOKiK została wydana bez zapoznania się ze stanowiskiem OIA co narusza kpa. UOKiK wyznaczył Izbie 7 dniowy termin na zapoznanie się z aktami postępowania. W ocenie ORA 7 dniowy termin na zapoznanie się z aktami nie jest równoznaczny z terminem wypowiedzenia się w sprawie. Wielkopolska ORA wniosła odwołanie od decyzji UOKiK do sądu.

7e. Aptekarze z Żor informują Urząd Miasta, że Apteka 21 mieszcząca się w supermarkecie Auchan nie dostosowała się do harmonogramu dyżurów, twierdząc, że posiada zwolnienie z tego obowiązku, ponieważ wynajmujący lokal - frma Auchan - uniemożliwia jej podjęcie dyżurów tłumacząc to względami technicznymi. Skarżący proszą władze terytorialne o zmianę tej sytuacji w trybie pilnym. Jeżeli Apteka 21 nie dostosuje się do obowiązującego prawa i nie podejmie dyżurów aptekarze żorscy wystąpią do ŚlWIF o cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki.

7f. Dr Andrzej Deląg poinformował, że otrzymał pismo od dr Lucyny Bułaś, Kierownika Kolegium Kształcenia Specjalistycznego Wydziału Farmaceutycznego, dotyczące tematyki zebrań naukowo-szkoleniowych zaproponowanych do realizacji w styczniu i lutym br. Dr Lucyna Bułaś prosi o dołączenie streszczeń planowanych wykładów lub tez oraz o podanie tematu szkolenia wraz z określeniem szczegółów dotyczących wykładowcy. Dr Lucyna Bułaś prosi też o wskazanie moderatora dyskusji prowadzącego zebranie oraz o szczegółowe dane organizacyjne. Na zakończenie dr Lucyna Bułaś informuje, że zaproponowana do realizacji w styczniu i lutym przez dr Andrzeja Deląga tematyka posiedzeń naukowo-szkoleniowych nie budzi zastrzeżeń. Dr Andrzej Deląg poinformował członków Rady o już ustalonych terminach i tematach zebrań naukowo-szkoleniowych w regionach.

7g. Prezes ORA poinformował, że przygotowuje wysyłkę na adresy domowe farmaceutów. W korespondencji znajdzie się przede wszystkim informacja na temat nowych wysokości składek członkowskich oraz m.in. pismo dotyczące wyborów samorządowych i inne informacje bieżące. Prezes ORA zapyta też ile osób chciałoby otrzymywać informacje na adres domowy. Informacja ta posłuży do określenia potrzeb i możliwości kierowania korespondencji na adresy domowe.

7h. Dr Andrzej Deląg zapoznał członków Rady z treścią pisma otrzymanego od jednej z właścicielek apteki w Gliwicach oraz załączoną do niego ulotką, dotyczącą przeprowadzania w aptece badań na osteoporozę. ORA postanowiła przekazać korespondencję do OROZ.

7i. Mec. Krystian Szulc poinformował, że problemem przekazanym mu przez mgr Katarzynę K., dotyczącym dodatkowego ubezpieczenia OC z tytułu przenoszenia chorób zakaźnych dla podmiotów realizujących wnioski na środki pomocnicze i ortopedyczne zainteresował NRA i zwrócił się o rozwiązanie problemu na szczeblu centralnym.

8. Wolne głosy i wnioski:

8a. W tym punkcie obrad Rady dotyczącym spraw organizacyjnych ORA postanowiła, że:

- w I kwartale 2006 roku nastąpi zmiana terminów posiedzeń. Posiedzenia Rady odbędą się 21 lutego i 14 marca. Posiedzenia Prezydium ORA odbędą się 24 stycznia oraz 7 lutego i 28 marca.

- Prezes ORA dr Stanisław Piechula zaproponował zmianę nazwy „Okręgowa Izba Aptekarska w Katowicach” na Śląska Izba Aptekarska lub Śląska Okręgowa Izba Aptekarska w Katowicach. Po uwzględnieniu uwag radcy prawnego mec. Krystiana Szulca, ORA jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany nazwy na „Śląska Okręgowa Izba Aptekarska w Katowicach”, z możliwością używania nazwy skróconej „Śląska Izba Aptekarska” Nowa nazwa ma obowiązywać od 19 lutego 2006 roku. Uchwała zostanie przedstawiona NRA.

- ORA wysłuchała wystąpienia Głównej Księgowej OIA. Mgr Ewa Kłoda omówiła problem zwrotu kosztów udziału w posiedzeniach członków Rady i jej Prezydium oraz kosztów podróży osób zapraszanych oraz reprezentujących OIA w Katowicach. Prezydium ORA na październikowym posiedzeniu podjęło uchwałę stwierdzająca, że zwrot kosztów poniesionych przez takie osoby, będzie następował na ogólnych zasadach obowiązujących w kraju. Powstał jednak problem, ponieważ delegacje mogą być wystawiane tylko dla pracowników danej instytucji. W naszym przypadku delegacje są często wystawiane dla członków OIA. W takim przypadku osoby reprezentujące OIA i wyjeżdżające na zaproszenia, pieniądze otrzymane z OIA musiałyby zgłaszać do opodatkowania. W tej sytuacji ORA jednogłośnie poparła rozwiązanie zaproponowane przez Główną Księgową Izby, polegające na tym ,że z takimi osobami Izba będzie każdorazowo zawierać umowę-zlecenie lub o dzieło. ORA musiała też podjąć uchwałę w sprawie zwrotu kosztów za dojazdy i udział w posiedzeniach dla członków organów Izby. Postanowiono zrezygnować z dotychczasowego, kilometrowego rozliczania dojazdów. Za udział w posiedzeniu członkowie Rady i Prezydium będą otrzymywać zwrot kosztów w jednej określonej stałej kwocie. Zwrot kosztów za udział w posiedzeniach będzie wypłacany raz w roku z pobraniem podatku. Pod głosowanie poddano trzy wysokości kwot za posiedzenie: 20 złotych, 30 złotych i 40 złotych. Głosowano osobno każdą wysokość. Najwięcej głosów zebrała propozycja wypłacania za udział w posiedzeniu (dojazd) kwoty 40 złotych. Uchwałę podjęto przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się” Za chwałą było 16 członków ORA.

- Ustalono także przedłużenie wypłacania premii pieniężnych dla pracowników biura OIA za wdrażanie nowych programów ( rachunkowo-księgowego i rejestru farmaceutów) przynajmniej do końca maja br.

8b. Z uwagi na napięty porządek obrad ORA postanowiła przełożyć ponowne rozpatrzenie prośby o przyznanie zapomogi finansowej z tytułu choroby spowodowanej wypadkiem na następne posiedzenie ORA.

8c. Z uwagi na nieobecność na posiedzeniu prof.. Dionizego Moski, ORA nie omawiała sprawy reprezentowania OIA w Katowicach w Radzie Programowej Biuletynu wydawanego przez NRA.

8d. Mgr Piotr Klima zaproponował wysłanie do Wojewody Śląskiego pisma z gratulacjami, w związku z objęciem tej zaszczytnej funkcji.

8e. Prezes ORA stwierdził, że jak tylko rozstrzygną się losy obecnego parlamentu, konieczne będzie spotkanie się z jak największą ilością posłów i senatorów. Członkom Rady i Delegatom zostaną dostarczone adresy biur poselskich i senatorskich oraz tematy do rozmów z parlamentarzystami.

9. Na tym zakończono 27 posiedzenie Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach, w dniu 17 stycznia 2006 roku.

Protokołował: Leszek Dusik
mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
Protokół z 3 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 3 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 7 stycznia 2020 r.Katowice, dnia 7 stycznia 2020 r.1. Posiedzenie Rady SIA o...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z 2 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 2 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 3 grudnia 2019 r.Katowice, dnia 3 grudnia 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otw...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z XLV Posiedzenia Rady SIA VII Kadencji Protokół z obrad 45 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VII kadencji w dniu 5 listopada 2019 r.Katowice, 5 listopada 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otwo...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right