ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

XXVII Posiedzenie Rady ŚIA VI Kadencji

Data dodania: 2014-02-04

Protokół z obrad 27 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VI kadencji w dniu 7 stycznia 2014 roku.


Katowice, dnia 07.01.2014 roku.

1. Posiedzenie Rady SIA otworzył Prezes Rady SIA dr n. farm. Piotr Brukiewicz o godz. 9.30. Zgodnie z listą obecności na posiedzeniu obecnych było 21/31 osób. Na podstawie listy obecności Prezes SIA stwierdził prawomocność obrad posiedzenia Rady SIA dla ważności podejmowanych uchwał. Po powitaniu zebranych i stwierdzeniu prawomocności obrad prowadzący posiedzenie dr Piotr Brukiewicz zaproponował porządek obrad, do którego został dołączony punkt w sprawie współpracy z firmą INTERPHARM.com.pl. Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie. Protokolant mgr farm. Michał Rzepczyk.

2. Rada SIA jednogłośnie przyjęła protokół z 26 posiedzenia Rady ŚIA VI kadencji w dniu 17 grudnia 2013r.

3. Zgodnie z kolejnym punktem porządku obrad Prezydium Rady SIA przystąpiło do opiniowania:

3a. Kandydatur na stanowisko kierownika apteki - wydanie rękojmi należytego prowadzenia apteki - w związku ze zmianą na stanowisku kierownika apteki:

- mgr farm. Joanna Bugaj w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Grand” w 41-500 Chorzów, ul. Parkowa 20;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Urszula Wywiał w aptece ogólnodostępnej w o nazwie „Twoja Apteka” w 40-728 Katowice, ul. Uniczowska 16;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Maria Lachór w aptece ogólnodostępnej w o nazwie „Pharm Centrum” w 40-851 Katowice, ul. Żelazna 1;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Nina Rakoczy w aptece ogólnodostępnej w o nazwie „Nasza” w 44-178 Przyszowice, ul. Parkowa 2B;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Adam Olszański w aptece ogólnodostępnej w o nazwie „Parentibus meis” w 40-145 Katowice, ul. Józefowska 100;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano większością głosów „za”, przy jednym głosie „przeciw”.
Rękojmi udzielono do dnia 31.12.2014r. zgodnie ze złożonym wnioskiem o przedłużenie okresu edukacyjnego w szkoleniu ciągłym. Brak wypełnienia ustawowego obowiązku szkoleń ciągłych może być negatywną przesłanką do uzyskania rękojmi należytego prowadzenia apteki, dlatego ograniczenie czasowe rękojmi jest konieczne i na podstawie przepisów prawa w pełni uzasadnione.

3b. Wniosków w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej - wydanie opinii zawierającej m.in. stwierdzenie rękojmi należytego prowadzenia apteki przez kandydata na funkcję kierownika apteki ogólnodostępnej:

- mgr farm. Anna Turek w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Apteka Dbam o Zdrowie” w 43-600 Jaworzno, ul. Grunwaldzka 237 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Netfarm Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 00-517 Warszawa, ul. Marszałkowska 80;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- dr n. farm. Igor Rymkiewicz w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Apteka Dbam o Zdrowie” w 41-800 Zabrze, Al. Wojciecha Korfantego 5 w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Netfarm Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 00-517 Warszawa, ul. Marszałkowska 80;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

- mgr farm. Michalina Siudak w aptece ogólnodostępnej o nazwie „Pharmacon” w 44-240 Żory, ul. Sądowa w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej złożonym przez Pharmacon Kaźmierczak Spółka Jawna z siedzibą w 44-240 Żory, Os. Ks. Władysława 27;
Po przedstawieniu kandydatury przez komisję opiniującą wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

3c. Zgodnie z kolejnym punktem porządku obrad Rada SIA przystąpiła do opiniowania wniosków mgr farm. o przedłużenie okresu obowiązkowych szkoleń farmaceutów.

Jednogłośnie pozytywnie zaopiniowano wnioski magistrów o przedłużenie okresu obowiązkowych szkoleń farmaceutów 2009-2013 o 12 mies.:
- mgr farm. Katarzyna Byszewska
- mgr farm. Magdalena Gołkowska
- mgr farm. Karina Jakubczak
- mgr farm. Renata Pilch-Krzoska
- mgr farm. Kornelia Szczyrbowska-Bartoszek
- mgr farm. Ewa Gebauer
- mgr farm. Ilona Szydłowska
- mgr farm. Adam Olszański
- mgr farm. Barbara Janota
- mgr farm. Monika Pakosz-Grzesik
- mgr farm. Renata Długosz
- mgr farm. Danuta Strzelczyk
- mgr farm. Anna Lech
- mgr farm. Jakub Wilczok
- mgr farm. Adriana Górniak
- mgr farm. Justyna Baran
- mgr farm. Anna Banyś
- mgr farm. Mirosława Polok
- mgr farm. Aleksandra Jaźwiec
- mgr farm. Maria Kamińska
- mgr farm. Teresa Borecka
- mgr farm. Olga Kuśnierz-Pytlik
- mgr farm. Lidia Sitko
- mgr farm. Leszek Król
- mgr farm. Daria Mazur-Łagoda
- mgr farm. Beata Tambor-Dziub
- mgr farm. Urszula Stantke
- mgr farm. Jolanta Dominek
- mgr farm. Anna Zaręba
- mgr farm. Maja Nowacka-Wróbel
- mgr farm. Monika Bajer
- mgr farm. Magdalena Łukasik
- mgr farm. Aleksandra Durst
- mgr farm. Anna Spaleniak
- mgr farm. Marzanna Szulc
- mgr farm. Beata Górecka-Nahorniak
- mgr farm. Joanna Kucharczyk
- dr farm. Joanna Podleska
- mgr farm. Monika Kosmala
-
Prezes Piotr Brukiewicz odczytał zebranym uzasadnienia wniosków magistrów o przedłużenie okresu obowiązkowych szkoleń farmaceutów 2009-2013 o 24 mies.:
- mgr farm. Bianka Maladyn-Szczyrba - zaopiniowano przedłużenie o 24 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Daria Paprotna-Godowska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Magdalena Zygmunt - zaopiniowano przedłużenie o 24 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Anna Rawska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Ewa Glenszczyk- zaopiniowano przedłużenie o 24 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Monika Dudziak- zaopiniowano przedłużenie o 24 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Aldona Ciwis-Lepiarczyk - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Katarzyna Urbańska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Marek Świdergoł - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Beata Burdajewicz - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Halina Szymendera - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Grażyna Josz - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Marta Sitko - zaopiniowano przedłużenie o 24 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Maryla Ziębakowska-Kwiatek - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Maria Borek - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Ewa Tarnawska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Grażyna Zimoch - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Edyta Dybka - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Danuta Wyczesany - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Ewa Zielińska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.
- mgr farm. Bożena Mizerska - zaopiniowano przedłużenie o 12 mies. pozytywnie jednogłośnie.


3d. Opiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Będzińskiego w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie Powiatu Będzińskiego.

3e. Opiniowanie projektu uchwały Rady Miasta Mysłowice w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie miasta Mysłowice.

3f. Opiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Tarnogórskiego w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie Powiatu Tarnogórskiego.

Do biura SIA nie wpłynęły żadne uwagi do otrzymanych projektów uchwał w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych, wobec powyższego Rada SIA pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała w/w projekty.

4. Inne sprawy bieżące:

4a. Podsumowanie ankiety dotyczącej biuletynu „Apothecarius”, dyskusja.
Z końcem roku została przeprowadzona ankieta w sprawie wyboru wersji otrzymywanego w 2014 roku biuletynu Apothecarius - Śląskie Forum Farmaceutyczne. Prezes Piotr Brukiewicz poinformował zebranych, że do izby wpłynęło 101 ankiet. Za rezygnacją z wersji papierowej opowiedziało się 68 farmaceutów (tj. 2,38 % farmaceutów spośród wszystkich członków Śląskiej Izby Aptekarskiej tj. 2849), natomiast za dotychczasową wersją (papierowa + elektroniczna) opowiedziało się 33 farmaceutów, chociaż przesyłanie tej odpowiedzi nie było konieczne, ponieważ brak odpowiedzi oznaczał akceptację otrzymywania biuletynu w dotychczasowej wersji. Z przeprowadzonej ankiety wynika, że farmaceuci chcą nadal otrzymywać biuletyn Apothecarius w wersji papierowej, a uzyskane z tego tytułu oszczędności są niewielkie. Wkrótce na stronie internetowej SIA zostanie opracowana kolejna ankieta dotycząca zmian treści biuletynu oraz jego formy graficznej.

4b. Informacja o osobach, które zostaną skierowane do komornika sądowego za uporczywe uchylanie się od opłacania składek członkowskich.

4c. Propozycja skierowania wezwania do Ministra Zdrowia do usunięcia naruszenia prawa tj. art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wraz z Gdańską Izbą Aptekarską przy wsparciu aptekarzy naszej izby wysłano listy do ministra wzywające do usunięcia naruszenia prawa.

4d. Skutki ekonomiczne ostatniego obwieszczenia MZ w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na dzień 1 stycznia 2014 r. Na nowej liście leków refundowanych ponad 270 pozycji zmieniło cenę sprzedaży i wygenerowało stratę. Wraz z Gdańską Izbą Aptekarską rozpoczęliśmy zbieranie danych z aptek na temat wysokości odnotowanej straty. Wstępne ustalenia wykazały, że średnio apteki traciły na niezrealizowanej marży od około 3 tysięcy złotych wzwyż. Apteki, w których główną część obrotu stanowią leki refundowane odnotowały nawet 2-3 razy wyższą stratę. Skutki przeceny pogłębiło skumulowanie kwot z nowej listy refundacyjnej i obniżki o 1% marży hurtowej. SIA jako jeda z niewielu zdążyła wysłać swoje uwagi do projektu, który pojawił się w czwartek po południu, a uwagi przyjmowano do godz 15:00 w piątek. Oprócz bardzo krótkiego czasu problemem był brak narzędzi do przeanalizowania zmian i ich wpływu na magazyn i finanse apteczne. Przygotowanie uwag było możliwe dzięki szybkiej reakcji Kamsoft’u, który przygotował na szybko symulacyjną bazę BLOZ, przez co możliwe było wyciągnięcie wniosków i spisanie uwag oraz nowego zestawienia do wyliczenia straty w prgramie analizy w KS-APW.
Dr Bożena Kwaśniak zapytała czy wysłane zostanie pismo do ministra zdrowia. Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz odpowiedział, że obecnie zbierane są dane z aptek, które zostanę przekazane do NIA. Na najbliższym posiedzeniu prezydium NIA zmiany będą tematem obrad. Niestety możliwości wpływu są znacznie ograniczone, a wręcz żadne; komisja zajmująca się ustalaniem i negocjacją cen ma na celu dobro budżetu, choć oszczędności poczynione zostały kosztem aptek.
Dr Mikołaj Konstanty powiedział, że faktycznie nie mieliśmy wpływu na zgodną z prawem zmianę cen, lecz prawnicy twierdzą zgodnie, że jeśli jest to sytuacja, gdy prawo działa na naszą niekorzyść, możemy wszcząć działania do jego zmiany bo to jedyne wyjście.
Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz zaznaczył, że oprócz straty rzeczywistej wynikającej ze zmiany cen zakupu, jest różnica w potencjalnie niezrealizowanej marży, która kształtuje się na wysokości jednego wynagrodzenia magistra farmacji.
Mec. Krystian Szulc wyraził opinię, że możemy liczyć tylko na rozpatrzenie pierwszego argumentu dotyczącego straty rzeczywistej. Jego zdziwienie budzi fakt braku reakcji pani Bochniarz, tak bardzo zaangażowanej w tematy reklamy aptek, która w tym wypadku wcale nie zabiera głosu. Wygląda to na chęć rozwiązania sprawy za przedsiębiorców “rękami aptekarzy”.
Mgr Tomasz Kloc zapytał jakie mamy realne możliwości zapobiegania takim sytuacjom? Poziom cen znany był od pewnego czasu i wydaje się być jasnym, że decydenci wiedzieli jakie ta zmiana pociągnie za sobą skutki. Pamięta on czasy, kiedy przy przecenie podawano stan magazynu i różnica była rozliczana.
Dr Bożena Kwaśniak odpowiedziała, że obecnie producenci nie chcą przeceniać półek i uciekają od tematu tłumacząc się brakiem możliwości zmian cen urzędowych.
Mgr Tomasz Kloc uściślił, że nie ma na myśli wprowadzania zmian cen urzędowych sprzedaży lecz rekompensatę straty w wyniku przeceny.
Dr farm. Stanisław Piechula powiedział, że jego zdaniem jedyną możliwością jest wspólne wypracowanie propozycji do ustawy, które gdyby udało się “przelobbować” i umieścić w ustawie zapis, że po zmianie cen hurtownia rekompensuje aptece straty, a hurtowni przecenia półki producent. Nie tylko my (apteki) jesteśmy poszkodowani, lecz także hurtownia i producent. Jego zdaniem producent nie jest i nie będzie zainteresowany przeceną tego co udało mu się sprzedać po wyższej cenie.
Mgr Michał Rzepczyk przedstawił pogląd, że w celu uniknięcia problemów z przeceną należałoby po poznaniu nowych cen leków natychmiast powiadomić o nich aptekarzy, którzy mogliby uniknąć zatowarowania apteki produktami generującymi stratę.
Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz zaapelował, by jeszcze dzisiaj wysłać listy do ministra oraz uzupełnić tabelki danymi z przeceny w swoich aptekach, a także poprosić o to zaprzyjaźnione apteki.
Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz dodał, że przygotuje propozycje do ustawy refundacyjnej. Przez najbliższe 3 miesiące nie będzie zmian cen lecz doszliśmy do “dna” marży hurtowej. Będziemy współpracować z hurtowniami i obserwować jak zareaguje rynek na niższe przychody. Podjęliśmy wszystkie możliwe do wykonania działania, przyłączając się do akcji wysyłania pism i zbierania danych.

4e. Nowe komunikaty NFZ w związku ze zmianami zasad zaopatrzenia w refundowane wyroby medyczne I środki pomocnicze. Pojawiły się dwa nowe komunikaty dla aptek prowadzących środki pomocnicze, zmieniło się rozporządzenie, wprowadzono nowe kody (np. P dla środków pomocniczych) dla środków pomocniczych, zmieniły się też zasady rozliczania. Najważniejsze by przystąpić do aneksowania umów. Jeśli do 20 grudnia 2013 r. nie złożono w oddziale NFZ pisma ws. przystąpienia do aneksowania, nie będzie możliwe podpisanie aneksu na rok 2014. Po tym czasie należy podpisać nową umowę z nowymi warunkami. Aneksujący pobierają plik aktualizacyjny i za styczeń wysyłają sprawozdanie z nowymi kodami. Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz będzie informował o sposobach postępowania jak tylko otrzyma dane z NFZ. Z powodu coraz to nowych procedur, powoli refundacja środków pomocniczych w aptekach staje się “sztuką dla sztuki”. Dlatego coraz mniej aptek podpisuje umowę na refundację środków pomocniczych z NFZ. Gdyby nie wsparcie producentów pieluchomajtek, zadanie byłoby jeszcze trudniejsze do wykonania.

4f. Zakaz reklamy - sytuacja bieżąca związana jest z dwoma sprawami z zeszłego roku: bank pocztowy 60+ oraz nazwy aptek zawierające element reklamy. Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz po koniec roku spotkał się z dr Izabelą Majewską i rozmawiał na te tematy.
Omawiając program pocztowy 60+ prezes dr farm. Piotr Brukiewicz powiedział, że w naszym regionie jest około 100 aptek, większość (lecz nie wszystkie) na terenie naszej izby. Dr farm. Stanisław Piechula wysłał do GIF zgłoszenie naruszenia przez program pocztowy 60+ artykułu 94a. GIF przesłał pismo do wojewódzkich inspektorów. Dr Izabela Majewska wszczęła postępowanie, wysłała zapytania do aptek, które były na stronie WWW programu. Obecnie listę aptek usunięto z tej listy na stronie internetowej programu; pozostawiono tylko kontakt z infolinią. Właśnie mija termin odpowiedzi ze strony aptek, które mają poinformować WIF, czy prowadzą program. Większość informuje, że się wycofuje lecz w praktyce prowadzi program nadal. Nadzór po otrzymaniu takiej informacji kończy sprawę lecz ŚIA może nadal w postępowaniu uczestniczyć i przedstawiać wnioski.
Dr farm. Stanisław Piechula powiedział, że po zdjęciu listy aptek ze strony WWW można się jedynie nie zgadzać z istnieniem informacji telefonicznej o niższych cenach w określonych aptekach, co także jest trudne do wykazania, bo w praktyce pacjent przychodzi z dowodem do apteki i dostaje taniej leki z listy dla emerytów. Dbam o zdrowie wciąż szuka nowych sposobów na przekaz do pacjenta utwierdzający go w myśleniu, że w aptekach DOZ są leki z niższą ceną. Można zaprosić kierowników do rzecznika, gdzie mieliby odpowiedzieć czy program jest prowadzony czy nie. Kolejnym problemem będzie stwierdzenie, czy ukarać kierownika za to, że nie ma wpływu na to, co ktoś inny mówi, czy za to, że w aptece prowadzony jest program.
Dr farm. Stanisław Piechula wspomniał o aptece internetowej DOZ, która jest sposobem na reklamę. Apteka nie może wydawać gazetki, a strona WWW z opisanymi promocjami do odbioru w aptece pełni dokładnie taką rolę.
Ostatecznie Rada SIA większością głosów przy 2 głosach wstrzymujących podjęła decyzję o skierowaniu wniosków do SLWIF o wszczęcie postępowań administracyjnych w stosunku do podmiotów, które nie przestrzegają przepisów art. 94a i następne ustawy prawo farmaceutyczne dotyczących działalności reklamowej aptek.

5. Wolne głosy i wnioski.
- zatwierdzenie plakatu „ceny leków refundowanych są jednakowe we wszystkich aptekach”. Mgr Krzysztof Majka powiedział, że jest to dobry pomysł i należy zastanowić się jak najniższym kosztem go wykonać. Dr Mikołaj Konstanty dodał, że niepotrzebna jest jego zdaniem “gwiazdka”, która może się źle kojarzyć. Mgr Jakub Wilczok powiedział, że lepszym rozmiarem będzie większy od A4, bo pacjenci nie zwracają uwagi na takie małe kartki. Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz powiedział, że na kolejne posiedzenie Rady przygotowany zostanie projekt ostateczny oraz zadecydujemy o formie jego przekazania do aptek.
- targi farmaceutyczne ŚIA odbędą się 29-03-2014 - Rada SIA przyjęła do wiadomości.
- szkolenie mikołajkowe planowane jest 5-7.12.2014 w Istebnej - Rada SIA przyjęła do wiadomości.
- informacja o wypowiedzeniu umowy menadżerskiej z panią Beatą Konieczny. Umowa została rozwiązana na koniec grudnia. Obecnie trwa trzymiesięczny okres wypowiedzenia.
- umowa z dr farm. Stanisławem Piechulą na świadczenie usług internetowych. Zaproponowano przedłużenie subskrypcji na lex. Jako Izba podpisana zostanie umowa hostingowa... Do zapłaty pozostaje kwota za mailing ... Rozliczone zostaną także opłaty za serwis strony WWW dla pana Marcina Wosza w wysokości ... Dalsze usługi serwisowe prowadzić będzie dla nas firma Falconet, która obecnie zatrudnia informatyka. W umowie doprecyzowane zostanie przekazanie baz do GIODO, co będzie po stronie usługodawcy. Ustalenia przyjęto jednogłośnie pozytywnie.
- dr Mikołaj Konstanty poinformował o niezbyt dużym odzewie ze strony aptek na propozycję stworzenia nowego przedsięwzięcia gospodarczego. Zebrano ponad 30 aptek, lecz projekt zakłada gotowość operacyjną przy udziale 45 aptek. II spotkanie AGW Radix odbędzie się 09.01.13 o godz. 10:00 w ŚIA. Organizatorzy liczą na większe zainteresowanie aptek, bo obecnie część wstępnie deklarujących udział wydaje się obawiać podjąć działania. Prezes dr farm. Piotr Brukiewicz powiedział, że poprosił również KAPSiA pozyskiwaniu aptek do grupy.
- Jednogłośnie pozytywnie zadecydowano o wypłacie ... dla Mec. Krystiana Szulca za reprezentację SIA w sprawie naruszenia dobrego imienia SIA w lutym 2013, zakończonego ugodą. (Rozp. Ministra Sprawiedliwości z dn. 28.09.2002r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu.)
- WSA w Bydgoszczy wydał wyrok w sprawie uchwały powiatu, który ograniczył godziny otwarcia aptek do godziny 24:00. Uchwałę zaskarżył prokurator. Sąd stwierdził, że bez względu na ekonomię dostęp całodobowy do leków ma być zapewniony. Na mocy tego wyroku można się spodziewać, że wszystkie działania związane z uniknięciem dyżurowania będą odrzucane. Mgr Zdzisław Gawroński zapytał, czy jest określone ile aptek powinno być otwartych. Mec. Krystian Szulc odpowiedział, że nie ma takich zapisów. Ma być otwarta jedna apteka w powiecie. WSA we Wrocławiu stwierdził, że pomimo posiadania zezwolenia na sprzedaż alkoholu, nie można go sprzedawać w internecie. W uzasadnieniu sąd zapisał tak jak chcieli skarżący, że chodzi o mniejszą dostępność i przeciwdziałanie alkoholizmowi. Działalność ta jest koncesjonowana, a w koncesji jest napisane gdzie alkohol się sprzedaje. Sprzedaż przez internet jest działaniem poza koncesją. Mec. Krystian Szulc wyraził żal, że nikt nie stanął na takim stanowisku w kwestii sprzedaży leków przez internet. Dodatkowo sąd stwierdził, że koncesjobiorca odpowiada za osobę, która kupuje. Dodatkowo traci się kontrolę nad tym co się sprzedaje, a co otrzymuje konsument. Sytuacja ta także przypomina tą związaną ze sprzedażą leków przez internet.
- Rada podjęła decyzję o wystąpieniu do NIA z inicjatywą, aby zaproponować w prawie farmaceutycznym zapis, że za odwrócony łańcuch przedsiębiorca traci zezwolenie na wszystkie apteki. Dr farm. Stanisław Piechula powiedział, że małe apteki tracą względem dużych aptek sieciowych, które eksportują leki do innych krajów przez co mają dodatkową drogę finansowania nie obawiając się utraty zezwolenia na jedną z aptek.
- głosy krytyczne na temat wysokości pensji prezesa NIA zostały przesłane naczelnej radzie.
- konferencja organizowana przez STN zostanie objęta patronatem izby.

6. 027 posiedzenie Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej w dniu 07 stycznia 2014 r. zakończono ok. godz.12.00.


Protokołował
Mgr farm. Michał Rzepczyk

mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
Protokół z 3 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 3 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 7 stycznia 2020 r.Katowice, dnia 7 stycznia 2020 r.1. Posiedzenie Rady SIA o...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z 2 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 2 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 3 grudnia 2019 r.Katowice, dnia 3 grudnia 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otw...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z XLV Posiedzenia Rady SIA VII Kadencji Protokół z obrad 45 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VII kadencji w dniu 5 listopada 2019 r.Katowice, 5 listopada 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otwo...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right