Prezes NFZ obciąża apteki odpowiedzialnością za wystawianie recept.
Data dodania: 2013-11-20
Pismo w związku z obciążaniem aptek przez Prezesa NFZ kontrolami sposobu WYSTAWIANIA RECEPT.
Nasz znak: SIAKat-0113-2009 Katowice 2009-05-14
http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=3&dzialnr=12&artnr=3732
Sz. Pan
Jacek Paszkiewicz
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia
Szanowny Panie Prezesie
Zwracam uwagę na niezgodność wydanego przez Pana Zarządzenie Nr 23/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 maja 2009 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli, z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia z dnia 17 maja 2007r. w sprawie recept lekarskich, które bardzo dokładnie precyzuje zakres i miejsce kontroli recept rozdzielając je pomiędzy osoby wystawiające a realizujące recepty:
§ 26. 1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę prawidłowości działań osób wystawiających recepty, a w szczególności:
1) zgodność danych umieszczonych na receptach z prowadzoną dokumentacją medyczną;
2) prawidłowość i zasadność wystawienia recepty.
2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki i wyroby medyczne obejmuje badanie prawidłowości działań osób wydających leki, w tym:
1) prawidłowość zrealizowania i otaksowania recept;
2) prawidłowość ilości wydawanych leków i wyrobów medycznych, w tym również wielkości wydawanych opakowań;
3) przestrzeganie terminów realizacji recept.
Zgodnie z rozporządzeniem prawidłowość wystawiania recept ma się odbywać tam, gdzie recepty są wystawiane a nie w miejscu ich realizacji, co rozporządzenie bardzo dokładnie precyzuje i rozdziela.
Zarządzenie Pana Prezesa natomiast, wbrew rozporządzeniu Ministra Zdrowia, przenosi określony w rozporządzeniu zakres i miejsce kontroli wystawiania recept do aptek, czyli do miejsca ich realizacji.
Z uwagi na powyższe zwracam uwagę, że Zarządzenie to jest niezgodne z rozporządzeniem i wnioskuję o jego dostosowanie do obowiązującego prawa poprzez takie rozdzielenie miejsca i zakresu kontroli recept, jakie wskazuje rozporządzenie.
Wskazując szczegółowo, w §3 Zarządzenia Pana Prezesa, do kontroli realizacji recept w aptekach wprowadzono kontrolę prawidłowości wystawiania recept, na co apteki nie mają żadnego wpływu. Kontrole prawidłowości wystawiania recept i ewentualne roszczenia należy skierować tam gdzie recepty są wystawiane, jak wskazuje rozporządzenie Ministra Zdrowia.
W §3. punkt 3. Zarządzenia Pana Prezesa podpunkty: 1), 2), 3) jednoznacznie dotyczą kontroli prawidłowości wystawienia recepty i jednoznacznie podlegają pod §26.1.2. rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich, który wskazuje, że ma to być kontrola wystawiania a nie realizacji recept.
§ 3. Zarządzenie Nr 23/2009/DSOZ Prezesa NFZ:
3. Przedmiotem kontroli w aptekach jest w szczególności:
1) spełnianie przez recepty przyjęte do realizacji wymogów formalnych, stanowiących podstawę wydania leków refundowanych, w tym sprawdzenie prawidłowości użytych druków recept, prawidłowości użytych pieczęci nagłówkowych i lekarskich;
2) czytelność danych na recepcie i prawidłowość dokonanych adnotacji uzupełniających;
3) kompletność i poprawność danych niezbędnych do wystawienia recepty;
Zarządzenie to powinno także zawierać zapisy o konieczności wystąpienia NFZ do sądu w celu udowodnienia swoich racji i odebrania aptece kwestionowanej kwoty refundacji, gdy apteka nie zgadza się z wynikami kontroli NFZ, a nie pozwalać na samowolne odbieranie aptekom kwestionowanych kwot z bieżących refundacji, na co zresztą dokładnie wskazuje załączona korespondencja w tej sprawie z SOW NFZ.
Z uszanowaniem
Prezes Rady SIA w Katowicach
dr n. farm. Stanisław Piechula
do wiadomości: Minister Zdrowia, Rada NFZ
Nasz znak: SIAKat-0113-2009 Katowice 2009-05-14
http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=3&dzialnr=12&artnr=3732
Sz. Pan
Jacek Paszkiewicz
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia
Szanowny Panie Prezesie
Zwracam uwagę na niezgodność wydanego przez Pana Zarządzenie Nr 23/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 maja 2009 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli, z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia z dnia 17 maja 2007r. w sprawie recept lekarskich, które bardzo dokładnie precyzuje zakres i miejsce kontroli recept rozdzielając je pomiędzy osoby wystawiające a realizujące recepty:
§ 26. 1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę prawidłowości działań osób wystawiających recepty, a w szczególności:
1) zgodność danych umieszczonych na receptach z prowadzoną dokumentacją medyczną;
2) prawidłowość i zasadność wystawienia recepty.
2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki i wyroby medyczne obejmuje badanie prawidłowości działań osób wydających leki, w tym:
1) prawidłowość zrealizowania i otaksowania recept;
2) prawidłowość ilości wydawanych leków i wyrobów medycznych, w tym również wielkości wydawanych opakowań;
3) przestrzeganie terminów realizacji recept.
Zgodnie z rozporządzeniem prawidłowość wystawiania recept ma się odbywać tam, gdzie recepty są wystawiane a nie w miejscu ich realizacji, co rozporządzenie bardzo dokładnie precyzuje i rozdziela.
Zarządzenie Pana Prezesa natomiast, wbrew rozporządzeniu Ministra Zdrowia, przenosi określony w rozporządzeniu zakres i miejsce kontroli wystawiania recept do aptek, czyli do miejsca ich realizacji.
Z uwagi na powyższe zwracam uwagę, że Zarządzenie to jest niezgodne z rozporządzeniem i wnioskuję o jego dostosowanie do obowiązującego prawa poprzez takie rozdzielenie miejsca i zakresu kontroli recept, jakie wskazuje rozporządzenie.
Wskazując szczegółowo, w §3 Zarządzenia Pana Prezesa, do kontroli realizacji recept w aptekach wprowadzono kontrolę prawidłowości wystawiania recept, na co apteki nie mają żadnego wpływu. Kontrole prawidłowości wystawiania recept i ewentualne roszczenia należy skierować tam gdzie recepty są wystawiane, jak wskazuje rozporządzenie Ministra Zdrowia.
W §3. punkt 3. Zarządzenia Pana Prezesa podpunkty: 1), 2), 3) jednoznacznie dotyczą kontroli prawidłowości wystawienia recepty i jednoznacznie podlegają pod §26.1.2. rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich, który wskazuje, że ma to być kontrola wystawiania a nie realizacji recept.
§ 3. Zarządzenie Nr 23/2009/DSOZ Prezesa NFZ:
3. Przedmiotem kontroli w aptekach jest w szczególności:
1) spełnianie przez recepty przyjęte do realizacji wymogów formalnych, stanowiących podstawę wydania leków refundowanych, w tym sprawdzenie prawidłowości użytych druków recept, prawidłowości użytych pieczęci nagłówkowych i lekarskich;
2) czytelność danych na recepcie i prawidłowość dokonanych adnotacji uzupełniających;
3) kompletność i poprawność danych niezbędnych do wystawienia recepty;
Zarządzenie to powinno także zawierać zapisy o konieczności wystąpienia NFZ do sądu w celu udowodnienia swoich racji i odebrania aptece kwestionowanej kwoty refundacji, gdy apteka nie zgadza się z wynikami kontroli NFZ, a nie pozwalać na samowolne odbieranie aptekom kwestionowanych kwot z bieżących refundacji, na co zresztą dokładnie wskazuje załączona korespondencja w tej sprawie z SOW NFZ.
Z uszanowaniem
Prezes Rady SIA w Katowicach
dr n. farm. Stanisław Piechula
do wiadomości: Minister Zdrowia, Rada NFZ
Zobacz również: