ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

Posiedzenie Senackiej Komisja Zdrowia o „Pakiecie dla farmacji” - 2016-01-13

Data dodania: 2016-01-19

Sprawozdanie z Posiedzenia Senackiej Komisji Zdrowia o „Pakiecie dla farmacji” z 13 stycznia 2016 roku poświęconej sytuacji ekonomicznej aptek oraz problemom związanym z dostępem aptek i ich pacjentów do leków refundowanych. W posiedzeniu uczestniczyli Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr Grzegorz Kucharewicz oraz Wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr farm. Marek Jędrzejczak.


Źródło informacji:

http://www.nia.org.pl/news/2998/1/prezes-naczelnej-rady-aptekarskiej-grzegorz-kucharewicz.html

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia Senatu RP poświęconego sytuacji ekonomicznej aptek oraz problemom związanym z dostępem aptek i ich pacjentów do leków refundowanych, które zorganizowane zostało 13 stycznia 2016 r. z inicjatywy Naczelnej Izby Aptekarskiej, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej dr Grzegorz Kucharewicz i wiceprezes NRA dr Marek Jędrzejczak przedstawili senatorom Rzeczypospolitej Polskiej i ministrowi zdrowia pakiet propozycji samorządu aptekarskiego, dotyczących wprowadzenia do porządku prawnego regulacji, które mają na celu uporządkowanie rynku farmaceutycznego i poprawy sytuacji ekonomicznej aptek.

W posiedzeniu, które prowadził senator Waldemar Kraska, przewodniczący Komisji Zdrowia Senatu RP, uczestniczyli między innymi: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Krzysztof Łanda, p.o. Głównego Inspektora Farmaceutycznego Zbigniew Niewójt, Główny Inspektor Sanitarny Marek Posobkiewicz, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych Grzegorz Cessak, prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji Wojciech Matusewicz, a także przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia. Obecni byli członkowie samorządu aptekarskiego: wiceprezes NRA Alina Fornal, sekretarz NRA Dariusz Smoliński, członkowie NRA Lucyna Samborska i Piotr Pasierbiak, rzecznik prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej Eugeniusz Jarosik oraz prawnicy z Biura Prawnego NRA: radca prawny Krzysztof Baka (koordynator), radca prawny Elżbieta Waniewska i Katarzyna Borek.

Posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia w dniu 13 stycznia 2016 r. było wydarzeniem bez precedensu w dwudziestopięcioletniej historii samorządu aptekarskiego. Ponaddwugodzinna debata nad najważniejszymi sprawami polskiego aptekarstwa, przeprowadzona w Senacie RP z inicjatywy Naczelnej Izby Aptekarskiej, świadczy o jej rosnącym znaczeniu w relacjach z najwyższymi organami naszego państwa. NIA postrzegana jest jako podmiot odgrywający istotną rolę w debacie publicznej nad bezpieczeństwem zdrowotnym Polaków. Posiedzenie komisji otworzył senator Waldemar Kraska. Następnie „Obraz rynku aptek w Polsce” przedstawił Stanisław Kasprzyk, senior manager IMS Health, prezes NRA Grzegorz Kucharewicz omówił sytuację ekonomiczną aptek, problem braku leków i ich reglamentacji oraz postulaty zawarte w „Pakcie dla farmacji”, wiceprezes NRA Marek Jędrzejczak zaprezentował koncepcję map potrzeb farmaceutycznych oraz projekt ustawy o zawodzie farmaceuty i izbach aptekarskich, a mgr farm. Dariusz Smoliński opowiedział o roli farmaceutów szpitalnych i wskazał, jakich zmian należy dokonać, aby wzmocnić pozycję farmaceuty w podmiocie leczniczym.

Prezes NRA przypomniał, że samorząd aptekarski konsekwentnie proponuje wprowadzenie regulacji, które pozwolą rozwiązać najbardziej palące problemy polskich aptek i ich pacjentów. Środowisko aptekarskie głęboko niepokoi brak oczekiwanych i wielokrotnie zapowiadanych przez Ministerstwo Zdrowia istotnych zmian w prawie farmaceutycznym. Wyrzucenie do kosza przez poprzedniego ministra zdrowia, a późniejszego premiera Ewę Kopacz gotowego projektu nowej ustawy - Prawo farmaceutyczne, współtworzonego przez Naczelną Izbę Aptekarską, ma wymiar symboliczny. Ciągle odkładana jest również nowelizacja ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Konsekwencją braku reform i niechęci poprzednich rządów do porządkowania rynku farmaceutycznego jest pogarszająca się sytuacja ekonomiczna wielu aptek, szczególnie tych małych, rodzinnych, należących do indywidualnych aptekarzy. Podstawowym zadaniem każdej apteki jest wydawanie leków refundowanych. Tymczasem marża kwotowa nie pokrywa obecnie nawet kosztów wydawania tych leków. Spadek kwoty marży realizowanej na lekach refundowanych w okresie 2012 – 2014 w odniesieniu do 2011 r. wynosi 1,4 mld zł. Niepokojącą tendencję obrazuje spadek średniej marży na opakowanie leku refundowanego: z 4,55 zł w 2011 r. (marża plus rabat) do 4,21 zł w 2012 r. i 4,13 zł w 2013 r. Są to najniższe marże na leki refundowane w Europie. Przyjęty w ustawie refundacyjnej sposób ustalania marży detalicznej sprawia, że w wielu aptekach wydawanie leków refundowanych przynosi straty.

Kondycję finansową aptek pogarsza przyjęty w ustawie refundacyjnej sposób liczenia urzędowej marży detalicznej. Marża w aptece ogólnodostępnej nie jest liczona od wartości zakupu leku przez aptekę, ale od tzw. limitu, czyli od „ceny hurtowej leku, środka pożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego albo wyrobu medycznego, stanowiącego podstawę limitu w danej grupie limitowej”. To sytuacja kuriozalna. Bardzo drogie leki refundowane mają niską marżę, a na dodatek na zwrot kwoty refundacji apteka czeka nawet miesiąc. Stworzony został nietransparentny i trudny do zrozumienia przez pacjenta system, który poza Polską nie jest stosowany. Ten system trzeba bezwzględnie zmienić. Nie może też być tak, że podstawą limitu jest jeden z najtańszych produktów leczniczych w grupie limitowej, który najczęściej jest niedostępny, a obniżanie się limitu zmniejsza marżę detaliczną, co znów obniża limit. To jest błędne koło.

Nie bez znaczenia dla oceny warunków, w jakich funkcjonują apteki, jest fakt, że nie ma regulacji pozwalających aptekom rekompensować szkody ponoszone w związku ze zmianami w wykazach leków refundowanych. Wobec utrzymującej się tendencji do obniżania urzędowych cen zbytu refundowanych leków i wyrobów medycznych stworzony został mechanizm w praktyce skazujący właścicieli aptek na ponoszenie strat związanych z wprowadzeniem nowych wykazów refundacyjnych. Z badań przeprowadzonych przez firmę IMS Health wynika, że na przełomie lat 2011 i 2012 oraz w roku 2012 ogólne koszty obowiązkowej przeceny zapasów magazynowych w aptekach wyniosły prawie 90 mln zł, a w 2013 r. przekroczyły 50 mln zł. Do Naczelnej Izby Aptekarskiej docierają informacje wskazujące na poniesienie przez właścicieli aptek dużych strat w związku z wprowadzoną ostatnio kolejną obniżką cen leków refundowanych, które pogarszają i tak już bardzo trudną sytuację ekonomiczną aptek. Apteka w Szczecinie zgłosiła stratę w wysokości 4837 zł (ceny detaliczne netto), strata jednej z aptek wrocławskich wyniosła 9019 zł, strata apteki w Żarach to 1020 zł, apteki w Stargardzie – 4300 zł, a straty dwóch aptek w Poznaniu wyniosły 2074 zł i 1821 zł. To tylko kilka przykładów. W piśmie z 4 stycznia 2016 r. prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej zapytał ministra zdrowia, jakie działania zamierza podjąć Ministerstwo Zdrowia w celu zabezpieczenia właścicieli aptek przed negatywnymi konsekwencjami finansowymi obniżania cen refundowanych produktów leczniczych w wyniku zmiany wykazów refundacyjnych.

Wpływ na sytuację ekonomiczną aptek mają też koszty związane z pełnieniem dyżurów w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy. Analiza kosztów dyżurów aptek na obszarze całego kraju wykazała, że wynoszą one łącznie około 110 mln zł rocznie, a koszt jednego dwunastogodzinnego dyżuru nocnego wynosi od 300 do 400 zł. Naczelna Izba Aptekarska wielokrotnie przedstawiała stanowisko, że obciążanie właścicieli aptek kosztami dyżurów w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, pełnionych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty bez stosownego ekwiwalentu, narusza podstawowe zasady demokratycznego państwa prawa, doprowadzając do wywłaszczenia właścicieli aptek z posiadanego przez nich majątku. Wskazana byłaby taka zmiana przepisów, aby na przykład gminy przekazywały określone kwoty na finansowanie tej działalności aptek. W ubiegłym roku przedstawiciele NIA prowadzili rozmowy z rządem na temat regulacji gwarantujących aptekom zwrot kosztów poniesionych w związku z pełnieniem przez nie dyżurów. Niestety, nie było woli politycznej, aby ten problem rozwiązać.

Jednym z najważniejszych problemów, który należy pilnie rozwiązać ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Polaków, jest zagwarantowanie wszystkim aptekom i ich pacjentom stałego i równego dostępu do wielu leków refundowanych, które są w Polsce reglamentowane. W aptekach stale brakuje około 200 leków w różnych dawkach i postaciach. Jest to poważny problem społeczny, zagrażający bezpieczeństwu zdrowotnemu obywateli naszego kraju. Obecnie jedynie trzy największe hurtownie wskazane przez producentów leków mają wyłączny dostęp do ponad stu ważnych leków. Już czwarta pod względem wielkości hurtownia w naszym kraju, która zaopatruje kilka tysięcy aptek, została pozbawiona dostępu do wielu leków refundowanych.

W ubiegłym roku farmaceuci zaprotestowali przeciwko reglamentacji leków i modelowi dystrybucji, który narzuciły firmy farmaceutyczne, limitując dostawy produktów leczniczych do aptek. Samorząd aptekarski nie mógł się zgodzić, by o kształcie i sposobie dystrybucji leków w Polsce decydowały firmy farmaceutyczne oraz wybrane przez nie hurtownie i powiązane z nimi sieci aptek. Protest zainicjowany przez Naczelną Izbę Aptekarską poparło kilka tysięcy farmaceutów.

Po upływie kilku miesięcy od wejścia w życie tak zwanej ustawy antywywozowej w polskich aptekach nadal brakuje leków. Potwierdziły się obawy naszego samorządu. NIA ostrzegała, że ustawa nie rozwiąże problemu braku leków, ponieważ posłowie nie przyjęli propozycji samorządu aptekarskiego, aby ustawowo zagwarantować równy dostęp aptek i ich pacjentów do refundowanych produktów leczniczych (wnioski mniejszości, zgłoszone przez posłów Prawa i Sprawiedliwości, tożsame z propozycją samorządu aptekarskiego, zostały odrzucone przez koalicję PO – PSL). W rezultacie nie ma przepisu, który realnie zapewniłby uczciwym przedsiębiorcom prowadzącym hurtownie farmaceutyczne, a także współpracującym z nimi aptekom, stałe dostawy refundowanych produktów leczniczych w ilości niezbędnej do zaspokajania potrzeb pacjentów. Taka była bowiem istota regulacji zaproponowanej przez samorząd aptekarski. Tak więc polityka lekowa w zakresie dystrybucji produktów leczniczych nadal pozostaje w rękach producentów i wybranych przez nich hurtowni farmaceutycznych, a nie rządu. Zdaniem samorządu aptekarskiego, ustawa antywywozowa powinna zostać jak najszybciej znowelizowana.

Podsumowując: obecnie nie ma możliwości prowadzenia niezależnych aptek, realizujących ich podstawowe ustawowe zadania, ponieważ:

1. niezależne apteki nie mają dostępu do wszystkich produktów leczniczych,

2. o dostępie do leków decydują podmioty sieciowe,

3. warunki oferowane niezależnym aptekom są gorsze od warunków dla aptek sieciowych,

4. nie istnieją, wzorem większości krajów Unii Europejskiej, ograniczenia demograficzne i geograficzne przy zakładaniu nowych aptek, co w konsekwencji oznacza, że każdą niezależną aptekę podmiot będący właścicielem sieci może „zniszczyć” w bardzo

5. rozszerzanie obrotu pozaaptecznego podważa sens istnienia aptek ogólnodostępnych.

Ustawowy model dystrybucji leków, oparty o hurtownie farmaceutyczne i apteki, zastąpiony został przez modele stworzone i realizowane przez poszczególnych producentów i duże hurtownie farmaceutyczne. Niestety, przez wiele lat nie podjęto skutecznych działań w celu wyeliminowania tzw. sprzedaży bezpośredniej.

Nieprecyzyjne regulacje prawne oraz brak działań państwa doprowadziły do koncentracji na rynku farmaceutycznym, zarówno wertykalnej, jak i horyzontalnej. Powstały silne sieci aptek i hurtowni, które sukcesywnie i metodycznie eliminują indywidulane apteki. Powszechną jest sytuacja, gdy sieci stosują ceny dumpingowe na leki.

Koncentracja wertykalna, uczestniczenie przez wielkie hurtownie farmaceutyczne w rywalizacji na rynku detalicznym oraz nierówne warunki oferowane poszczególnym aptekom spowodowały, że nie ma faktycznej możliwości prowadzenia niezależnej apteki.

Stworzono kanały dystrybucji niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co spowodowało, że niezależne hurtownie farmaceutyczne nie mają pełnego dostępu do leków, a apteki permanentnie borykają się z brakiem leków ratujących zdrowie i życie. Powszechną stała się praktyka, że wytwórcy poprzez nielegalne instrumenty kierują swoje leki wyłącznie do wybranych hurtowni farmaceutycznych, a te oferują leki swoim aptekom.

Apteka jako placówka ochrony zdrowia publicznego musi się stać silnym ogniwem systemu dystrybucji leków. Należy jej zagwarantować stabilność ekonomiczną i sprzyjające warunki do prowadzenia działalności.Ze względu na ważny interes państwa należy przeciwdziałać monopolizacji rynku detalicznego i hurtowego leków. Trzeba doprecyzować przepisy dotyczące ustawowych zakazów koncentracji, a także egzekwować ich przestrzeganie przez właściwe organy państwa. Ustanowiony przez ustawodawcę próg antykoncentracyjny (tzw. 1 procent aptek w województwie) miał stanowić skuteczną barierę dla procesów niekorzystnych zarówno dla pacjenta, jak i państwa zobowiązanego do zagwarantowania wszystkim obywatelom bezpieczeństwa zdrowotnego, a uczestnikom rynku warunków działania zgodnych z regułami ochrony konkurencji. Niestety, obowiązująca „zasada 1%” osłabiana jest poprzez same organy administracji państwowej, które ignorują wynikające z obowiązujących przepisów ograniczenia. Przykładem może być postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd nie rozpatruje w ogóle tych kwestii pod kątem prawa farmaceutycznego, tylko w oparciu o przepisy o swobodzie działalności gospodarczej. Zdaniem NIA, niedopuszczalne jest interpretowanie prawa w ten sposób. Przepis art. 99 ust. 3 ustawy – Prawo farmaceutyczne jest szczególnym przepisem antymonopolowym wobec przepisów zawartych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Przepis ten wprowadza kryteria antykoncentracyjne specyficzne jedynie dla rynku aptecznego. Kryteria te nie uchylają jednak kryteriów antykoncentracyjnych zawartych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, lecz je dopełniają w odniesieniu do aptek ogólnodostępnych.

Koncepcję mapy potrzeb usług farmaceutycznych przedstawił na posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia wiceprezes NRA Marek Jędrzejczak. Wskazał, że obecnie obowiązujące w Polsce przepisy nie przewidują ograniczeń w zakładaniu aptek ogólnodostępnych ze względu na ich liczbę na danym obszarze lub odległość od innych aptek. Brak jakichkolwiek zasad dotyczących rozmieszczenia aptek ogólnodostępnych, odnoszących się w szczególności do uwarunkowań demograficznych lub terytorialnych, powoduje wzrost ich liczby. Zjawisko to, występujące w największym natężeniu w dużych miastach, łączy się z powstawaniem wielu negatywnych następstw, rzutujących na możliwość prawidłowego realizowania przez apteki ich zadań.

Obowiązująca ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przewiduje sporządzanie dla obszaru każdego województwa Regionalnej Mapy Potrzeb Zdrowotnych (art. 95a). Ze względu na fakt, że mapa potrzeb zdrowotnych nie obejmuje potrzeb pacjenta odnośnie jego dostępu do usług farmaceutycznych, konieczne jest dokonanie zmian w obowiązujących przepisach.

W większości krajów Unii Europejskiej wprowadzone zostały mapy potrzeb lekowych. Dwanaście państw członkowskich UE wprowadziło tzw. mapy aptek (mapy potrzeb lekowych). Kryteria demograficzne i/lub geograficzne obowiązują między innymi w Austrii, Belgii, Chorwacji, Estonii, Francji, Hiszpanii, Luksemburgu, Portugalii, Słowenii, we Włoszech i na Węgrzech. Wiceprezes NRA podkreślił, że rynek apteczny może być regulowany przez państwo, na co wskazują orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, na przykład wyrok z 1 czerwca 2010 r. (sprawy o sygn. C-570/07 i C-571/07 ) wydany w związku z uregulowaniami obowiązującymi w Hiszpanii, a także wyrok z 14 lutego 2014 r. (sprawa o sygn. C-367/12). Trybunał orzekł wówczas, że obowiązujące w Austrii kryteria geograficzne i demograficzne uwzględniane przy wydawaniu zezwoleń na otwieranie aptek nie naruszają prawa unijnego.

Najważniejsze postulaty samorządu aptekarskiego, nazwane PAKTEM DLA FARMACJI, dotyczą praw polskich pacjentów, podstaw funkcjonowania aptek jako placówek ochrony zdrowia publicznego oraz zasad wykonywania zawodu farmaceuty. Wiele proponowanych przez Naczelną Izbę Aptekarską regulacji od dawna obowiązuje w krajach zachodniej części naszego kontynentu. Rządy państw członkowskich Unii Europejskiej przykładają dużą wagę do właściwego funkcjonowania systemu dystrybucji aptecznej. Regulacje krajowe mają przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo zdrowotne obywateli. Przykładem zdecydowanych działań państwa w obszarze dystrybucji leków i polityki lekowej mogą być Węgry. Minister zdrowia Konstanty Radziwiłł został poinformowany o reformach węgierskich, które objęły rynek aptek. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia otrzymali też tłumaczenie węgierskiej ustawy nr CLXXIII z 2010 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących zdrowia, obowiązującej od 1 stycznia 2011 r., a także tłumaczenie Sprawozdania Rządu Węgier nr B/1764 o aptekach ogólnodostępnych z października 2014 r. (za okres od 1 stycznia 2011 r. do 1 lipca 2014 r.), które dotyczy realizacji regulacji przyjętych ustawą nr CLXXIII z 2010 r .

Naczelna Izba Aptekarska proponuje:

 Uchwalenie przepisów zapewniających polskim pacjentom dostęp do leków refundowanych. Zagwarantowanie wszystkim aptekom stałego i równego dostępu do leków.

 Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego zasady, że aptekę mogą prowadzić wyłącznie farmaceuci lub spółki kontrolowane przez farmaceutów.Zdaniem samorządu aptekarskiego, jedyną efektywną gwarancję prawidłowego prowadzenia apteki stanowi zasada, że apteka może być prowadzona przez farmaceutę lub spółkę, w skład której wchodzi ponad 50 % farmaceutów.

 Wprowadzenie Map Potrzeb Usług Farmaceutycznych, określających liczbę i rozmieszczenie aptek ogólnodostępnych, które mogą być utworzone w danym województwie. Ustanowienie kryteriów demograficznych i geograficznych, które powinny być uwzględniane przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.

 Uchwalenie ustawy normującej kompleksowo zasady wykonywania zawodu farmaceuty oraz funkcjonowanie izb aptekarskich (projekt ustawy o zawodzie farmaceuty i izbach aptekarskich, opracowany przez NIA, przekazany został ministrowi zdrowia).

 Zmianę sposobu ustalania urzędowej marży detalicznej poprzez wprowadzenie zasady, że marża naliczana jest od ceny hurtowej leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego albo wyrobu medycznego. Przyjęty w ustawie o refundacji leków sposób ustalania marży detalicznej – od wartości limitu ustalonego przez ministra zdrowia - sprawia, że w wielu aptekach wydawanie leków refundowanych przynosi straty.

 Wprowadzenie rozwiązań prawnych zabezpieczających właścicieli aptek przed negatywnymi konsekwencjami finansowymi obniżania cen refundowanych produktów leczniczych w wyniku zmiany wykazów refundacyjnych.

 Wyeliminowanie obrotu lekami w sklepach ogólnodostępnych. Przemawia za tym ważny interes społeczny. Leki muszą wrócić do apteki! Tylko tam są właściwe warunki do ich przechowywania i tylko tam pacjent uzyska rzetelną informację o nabywanym leku.

 Dostosowanie przepisów o obowiązku pełnienia dyżurów przez apteki do podstawowych zasad państwa prawa.

 Doprecyzowanie i uszczelnienie regulacji dotyczących łączenia obrotu hurtowego z detalicznym w ramach tego samego podmiotu i jednostek powiązanych. Ze względu na ważny interes państwa należy przeciwdziałać monopolizacji rynku detalicznego i hurtowego leków.

 Wprowadzenie przepisów wzmacniających rolę apteki szpitalnej
 i farmaceutów wykonujących zawód w tej aptece.

 Wprowadzenie refundowanej opieki farmaceutycznej.

 Rozwiązanie problemu zagospodarowania leków, które pozostają
 w aptece po wygaśnięciu zezwolenia na jej prowadzenie.

 Skreślenie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 6 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dotyczącego obowiązku zwrotu refundacji przez apteki, ponieważ jest on sprzeczny z pozostałymi obowiązującymi przepisami prawa.

W opinii Naczelnej Izby Aptekarskiej obecna sytuacja na rynku aptecznym wymaga pilnych i radykalnych decyzji legislacyjnych. Niezbędna jest między innymi nowelizacja ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne i ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Konieczne jest też szybkie uchwalenie przepisów zawieszających tworzenie nowych aptek, które powinny obowiązywać do czasu wypracowania i wprowadzenia do polskiego porządku prawnego nowych, kompleksowych regulacji, porządkujących rynek farmaceutyczny w naszym kraju.

Przedstawiciele NIA przekazali przewodniczącemu senackiej Komisji Zdrowia i ministrowi zdrowia projekty ustaw uwzględniających niektóre propozycje zawarte w „Pakcie dla farmacji”.


EUGENIUSZ JAROSIK
Biuro Prasowe
Naczelnej Izby Aptekarskiej

Posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia Senatu RP z dnia 13 stycznia 2016 r. dostępne jest na stronie internetowej:
http://senat.atmitv.pl/senat-console/archival-transmissions/item?code=9KZ61

mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
List otwarty prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej do techników farmaceutycznych List otwarty prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej do techników farmaceutycznych Źródło informacji: https://www.nia.org.pl/2018/09/10/list-otwarty-prezes-naczelne...
Więcej mdi-menu-right
Czy wymóg obowiązkowej specjalizacji dla kierownika apteki to dobry pomysł? - ankieta NIA Zapraszamy do wypełnienia interaktywnej ankiety przygotowanej przez Naczelną Izbę Aptekarską dotyczącej obowiązku specjalizacji dla kierownika apteki, która dos...
Więcej mdi-menu-right
Komunikat II MZ dotyczący stosowania rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie recept (Dz. U. poz. 745) oraz będącymi tego konsekwencją wątpl...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right