Do MF w sprawie uwidaczniania cen leków.
Data dodania: 2013-11-20
Pełna korespondencja z Ministerstwem Finansów w sprawie zmiany rozporządzenia o uwidacznianiu cen.
Nasz znak: SIAKat-007-2011
Katowice 2011-01-07
Sz. P.
Minister Finansów
Jan Rostowski
Dotyczy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
Szanowny Panie Ministrze
Występując z prośbą o zmianę w/w rozporządzenia, pozwolę sobie zwrócić uwagę na obiektywne argumenty, które uniemożliwiają aptekom wypełnienie obowiązków narzuconych rozporządzeniem.
Uważam, że wymienione argumenty wskazują na konieczność wprowadzenia zaproponowanych zmian do rozporządzenia.
W statystycznej aptece jest około 6 tysięcy pozycji, najczęściej niewielkich rozmiarów. Ceny tych leków i niewielkiej ilości pozostałych towarów sprzedawanych pacjentom za 100% odpłatnością zmieniają się właściwie przy każdej dostawie towaru. Znakomita większość asortymentu apteki (ponad 97%) jest niewidoczna dla pacjenta. Z uwagi na koszty i stały spadek rentowności, apteki nie zamawiają już zapasów towaru na miesiąc, a znacząca ilość pozycji to zapasy kilku a nawet jedno dniowe.
Z uwagi na powyższe zastosowanie wymogu z §5 rozporządzenia o konieczności uwidaczniania cen towarów niedostępnych lub niewidocznych dla kupujących w formie cennika, nie jest możliwe do realizacji i żadną aptekę w Polsce nie realizuje tego wymogu.
Dostępność leków w aptece i zmieniające się ceny zmuszałyby apteki do nowego wydruku wielostronicowego cennika po każdej dostawie towaru (minimum 2 razy dziennie) i po każdym zbyciu ostatniego opakowania danej dostawy (wielokrotnie razy dziennie).
Ponadto informacja o leku z takiego cennika jest dla statystycznego pacjenta zbyt skomplikowana, by mógł sam sprawdzić cenę swojego leku, gdyż należałoby zwrócić uwagę na:
- nazwy nieraz bardzo skomplikowane i podobne, różniące się często tylko oznaczeniem kilku symboli, które nawet same apteki z uwagi na ich długość wprowadzają w formie skróconej, gdyż się nie mieszczą na ekranie komputerów;
- dawki leków, które są podawane raz w miligramach (1mg, 10mg, 100mg, itd..) a raz w gramach (0,001g, 0,01g, 0,1g, itd..) innym razem w dawce uwalnianej w czasie (75mcg/h), co dla części pacjentów jest nie do odróżnienia, a wielu może odczytać niewłaściwy lek;
- postacie leków, które są podawane skrótowo i też nie są rozróżniane przez pacjentów, dla których tabletka, pigułka, kapsułka, tabletka powlekana, itd. to jest to samo, gdy w rzeczywistości są to całkiem inne leki. Nawet lekarze mylą je wypisując recepty, piszą np. tabletki a aptekarz wydaje kapsułki, gdyż dany lek w tabletkach w ogóle nie istnieje.
Ceny części leków, tych które refunduje pacjentom Narodowy Fundusz Zdrowia, ustala rozporządzeniami Minister Zdrowia wskazując narzuconą odgórnie cenę urzędową, będącą dzisiaj ceną maksymalną w aptece. Pacjenci którym przysługują leki refundowane (prawie wszyscy w Polsce) wnoszą zupełnie inną, mniejszą odpłatność niż wynosi faktyczna urzędowa cena danego leku. Nieznaczący odsetek pacjentów nabywa te leki w cenach 100%.
Tak więc, którą cenę umieszczać w cennikach i na lekach? Tą nieznaczącą i niezrozumiałą dla pacjentów czy tą odpłatność, którą rzeczywiście ponoszą?
Opakowania leków zawierają wiele znaczących informacji i są najczęściej małych rozmiarów, co utrudnia a często uniemożliwia oznaczanie ceną każdego opakowania.
Minister Zdrowia powinien kilkakrotnie w ciągu roku, a planuje obecnie co 2 miesiące, zmieniać ceny urzędowe leków, co wnosi obowiązek zmiany cen w całym stanie magazynowym, czyli przemetkowania całego magazynu leków refundowanych.
Proszę zwrócić uwagę, że każdy pacjent pyta w aptece o cenę pokazując receptę lub w rozmowie z farmaceutą ustalając o jaki dokładnie lek chodzi. Nikt nawet nie próbuje jej sprawdzać samodzielnie z uwagi na w/w trudności. Ponadto każdy pacjent w aptece otrzymuje paragon fiskalny lub rachunek z pełną informacją, co i w jakiej cenie kupił.
Z uwagi na przedstawione problemy z trudnością a wręcz niemożnością realizacji rozporządzenia w aptekach, zwracam się z prośbą o wprowadzenie do rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży, następujących zmian:
1 – do §5 dodać punkt 5 o brzmieniu – z obowiązku uwidaczniania cen w cennikach zwalnia się apteki i punkty apteczne;
2 – do §9 dodać punkt 3 o brzmieniu - z obowiązku oznaczania cenami zwalnia się leki, środki pomocnicze, wyroby medyczne oraz suplementy diety sprzedawane w aptekach i punktach aptecznych;
Z góry dziękuję w imieniu farmaceutów za pozytywne rozpatrzenie prośby i wprowadzenie do rozporządzenia zmian, które umożliwią nam prowadzenie aptek zgodnie z obowiązującym prawem.
W przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań i problemów chętnie służę pomocą.
Z uszanowaniem
Prezes Rady ŚIA
dr farm. Stanisław Piechula
**************************
Odpowiedź MF w załączniku
***************************
Nasz znak: SIAKat-061-2011
Katowice 2011-02-17
Sz. P.
Sekretarz Stanu
Ludwik Kotecki
Dotyczy odpowiedzi PF5/033/1/LIL/11/BOC-82 w temacie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
Szanowny Panie Ministrze
Dziękuję za odpowiedź i ustosunkowanie się do moich uwag i prośby o dostosowanie rozporządzenia do rzeczywistych potrzeb i zdrowego rozsądku w obarczaniu aptek, a nawet wszystkich przedsiębiorców, dodatkowymi obowiązkami.
Rozumiem uzasadnienie i argumenty Pana Ministra, jednak powinniśmy dążyć do tego, by wymagania nie przerastały potrzeb, gdy prawa klienta można spełnić w rozsądniejszy sposób.
Analizując ponownie naszą wymianę argumentów, widzę, że najlepszym rozwiązaniem byłaby taka zmiana rozporządzenia, która zapewniłaby klientom możliwość zapoznania się z cenami towarów niewidocznych, zaś sprzedających nie obciążała syzyfowymi lub często niemożliwymi do spełnienia obowiązkami.
Proszę wziąć pod uwagę, przy nowelizacji rozporządzenia, wprowadzenia następujących zmian:
1 – §5.1. Ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży, lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu, uwidacznia się w zestawieniach cen, zwanych dalej „cennikami" – dodać - lub zapewnia bieżącą informację o aktualnych cenach tych towarów.
Wnosząc o wprowadzenie takiej zmiany, jeszcze raz zwracam uwagę na argumenty zawarte w moim piśmie (w załączeniu ponownie), że apteki nie są w stanie sprostać obecnym wymogom informowania o cenach towarów niewidocznych, zaś pacjenci aptek nie są w stanie zorientować się w cenach leków z uwagi na stopień skomplikowania danych charakteryzujących różne leki. Ponadto proszę rozważyć w ilu miejscach sprzedaży klient stara się znaleźć cenę towaru w przestronnym cenniku, gdy może o to samo zapytać sprzedawcę.
Z góry dziękuję w imieniu farmaceutów za rozpatrzenie prośby i wprowadzenie do rozporządzenia zmian, które umożliwią nam prowadzenie aptek zgodnie z obowiązującym prawem.
Z uszanowaniem
Prezes Rady ŚIA
dr farm. Stanisław Piechula
Nasz znak: SIAKat-007-2011
Katowice 2011-01-07
Sz. P.
Minister Finansów
Jan Rostowski
Dotyczy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
Szanowny Panie Ministrze
Występując z prośbą o zmianę w/w rozporządzenia, pozwolę sobie zwrócić uwagę na obiektywne argumenty, które uniemożliwiają aptekom wypełnienie obowiązków narzuconych rozporządzeniem.
Uważam, że wymienione argumenty wskazują na konieczność wprowadzenia zaproponowanych zmian do rozporządzenia.
W statystycznej aptece jest około 6 tysięcy pozycji, najczęściej niewielkich rozmiarów. Ceny tych leków i niewielkiej ilości pozostałych towarów sprzedawanych pacjentom za 100% odpłatnością zmieniają się właściwie przy każdej dostawie towaru. Znakomita większość asortymentu apteki (ponad 97%) jest niewidoczna dla pacjenta. Z uwagi na koszty i stały spadek rentowności, apteki nie zamawiają już zapasów towaru na miesiąc, a znacząca ilość pozycji to zapasy kilku a nawet jedno dniowe.
Z uwagi na powyższe zastosowanie wymogu z §5 rozporządzenia o konieczności uwidaczniania cen towarów niedostępnych lub niewidocznych dla kupujących w formie cennika, nie jest możliwe do realizacji i żadną aptekę w Polsce nie realizuje tego wymogu.
Dostępność leków w aptece i zmieniające się ceny zmuszałyby apteki do nowego wydruku wielostronicowego cennika po każdej dostawie towaru (minimum 2 razy dziennie) i po każdym zbyciu ostatniego opakowania danej dostawy (wielokrotnie razy dziennie).
Ponadto informacja o leku z takiego cennika jest dla statystycznego pacjenta zbyt skomplikowana, by mógł sam sprawdzić cenę swojego leku, gdyż należałoby zwrócić uwagę na:
- nazwy nieraz bardzo skomplikowane i podobne, różniące się często tylko oznaczeniem kilku symboli, które nawet same apteki z uwagi na ich długość wprowadzają w formie skróconej, gdyż się nie mieszczą na ekranie komputerów;
- dawki leków, które są podawane raz w miligramach (1mg, 10mg, 100mg, itd..) a raz w gramach (0,001g, 0,01g, 0,1g, itd..) innym razem w dawce uwalnianej w czasie (75mcg/h), co dla części pacjentów jest nie do odróżnienia, a wielu może odczytać niewłaściwy lek;
- postacie leków, które są podawane skrótowo i też nie są rozróżniane przez pacjentów, dla których tabletka, pigułka, kapsułka, tabletka powlekana, itd. to jest to samo, gdy w rzeczywistości są to całkiem inne leki. Nawet lekarze mylą je wypisując recepty, piszą np. tabletki a aptekarz wydaje kapsułki, gdyż dany lek w tabletkach w ogóle nie istnieje.
Ceny części leków, tych które refunduje pacjentom Narodowy Fundusz Zdrowia, ustala rozporządzeniami Minister Zdrowia wskazując narzuconą odgórnie cenę urzędową, będącą dzisiaj ceną maksymalną w aptece. Pacjenci którym przysługują leki refundowane (prawie wszyscy w Polsce) wnoszą zupełnie inną, mniejszą odpłatność niż wynosi faktyczna urzędowa cena danego leku. Nieznaczący odsetek pacjentów nabywa te leki w cenach 100%.
Tak więc, którą cenę umieszczać w cennikach i na lekach? Tą nieznaczącą i niezrozumiałą dla pacjentów czy tą odpłatność, którą rzeczywiście ponoszą?
Opakowania leków zawierają wiele znaczących informacji i są najczęściej małych rozmiarów, co utrudnia a często uniemożliwia oznaczanie ceną każdego opakowania.
Minister Zdrowia powinien kilkakrotnie w ciągu roku, a planuje obecnie co 2 miesiące, zmieniać ceny urzędowe leków, co wnosi obowiązek zmiany cen w całym stanie magazynowym, czyli przemetkowania całego magazynu leków refundowanych.
Proszę zwrócić uwagę, że każdy pacjent pyta w aptece o cenę pokazując receptę lub w rozmowie z farmaceutą ustalając o jaki dokładnie lek chodzi. Nikt nawet nie próbuje jej sprawdzać samodzielnie z uwagi na w/w trudności. Ponadto każdy pacjent w aptece otrzymuje paragon fiskalny lub rachunek z pełną informacją, co i w jakiej cenie kupił.
Z uwagi na przedstawione problemy z trudnością a wręcz niemożnością realizacji rozporządzenia w aptekach, zwracam się z prośbą o wprowadzenie do rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży, następujących zmian:
1 – do §5 dodać punkt 5 o brzmieniu – z obowiązku uwidaczniania cen w cennikach zwalnia się apteki i punkty apteczne;
2 – do §9 dodać punkt 3 o brzmieniu - z obowiązku oznaczania cenami zwalnia się leki, środki pomocnicze, wyroby medyczne oraz suplementy diety sprzedawane w aptekach i punktach aptecznych;
Z góry dziękuję w imieniu farmaceutów za pozytywne rozpatrzenie prośby i wprowadzenie do rozporządzenia zmian, które umożliwią nam prowadzenie aptek zgodnie z obowiązującym prawem.
W przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań i problemów chętnie służę pomocą.
Z uszanowaniem
Prezes Rady ŚIA
dr farm. Stanisław Piechula
**************************
Odpowiedź MF w załączniku
***************************
Nasz znak: SIAKat-061-2011
Katowice 2011-02-17
Sz. P.
Sekretarz Stanu
Ludwik Kotecki
Dotyczy odpowiedzi PF5/033/1/LIL/11/BOC-82 w temacie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
Szanowny Panie Ministrze
Dziękuję za odpowiedź i ustosunkowanie się do moich uwag i prośby o dostosowanie rozporządzenia do rzeczywistych potrzeb i zdrowego rozsądku w obarczaniu aptek, a nawet wszystkich przedsiębiorców, dodatkowymi obowiązkami.
Rozumiem uzasadnienie i argumenty Pana Ministra, jednak powinniśmy dążyć do tego, by wymagania nie przerastały potrzeb, gdy prawa klienta można spełnić w rozsądniejszy sposób.
Analizując ponownie naszą wymianę argumentów, widzę, że najlepszym rozwiązaniem byłaby taka zmiana rozporządzenia, która zapewniłaby klientom możliwość zapoznania się z cenami towarów niewidocznych, zaś sprzedających nie obciążała syzyfowymi lub często niemożliwymi do spełnienia obowiązkami.
Proszę wziąć pod uwagę, przy nowelizacji rozporządzenia, wprowadzenia następujących zmian:
1 – §5.1. Ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży, lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu, uwidacznia się w zestawieniach cen, zwanych dalej „cennikami" – dodać - lub zapewnia bieżącą informację o aktualnych cenach tych towarów.
Wnosząc o wprowadzenie takiej zmiany, jeszcze raz zwracam uwagę na argumenty zawarte w moim piśmie (w załączeniu ponownie), że apteki nie są w stanie sprostać obecnym wymogom informowania o cenach towarów niewidocznych, zaś pacjenci aptek nie są w stanie zorientować się w cenach leków z uwagi na stopień skomplikowania danych charakteryzujących różne leki. Ponadto proszę rozważyć w ilu miejscach sprzedaży klient stara się znaleźć cenę towaru w przestronnym cenniku, gdy może o to samo zapytać sprzedawcę.
Z góry dziękuję w imieniu farmaceutów za rozpatrzenie prośby i wprowadzenie do rozporządzenia zmian, które umożliwią nam prowadzenie aptek zgodnie z obowiązującym prawem.
Z uszanowaniem
Prezes Rady ŚIA
dr farm. Stanisław Piechula
Zobacz również: