ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

XXI Posiedzenie ORA IV Kadencji.

Data dodania: 2013-11-20
Wyciąg z protokołu z 21 posiedzenia Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach IV kadencji, dnia 5 lipca 2005 roku.


1. Posiedzenie Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach, otworzył Prezes ORA w Katowicach dr farm. Stanisław Piechula. Po powitaniu zebranych Prezes ORA zaproponował porządek posiedzenia. Porządek obrad został przyjęty.

2. Okręgowa Rada Aptekarska, przy 1 głosie przeciwnym, przyjęła protokół z 20 posiedzenia ORA i przy 1 głosie „wstrzymującym się” z 27 posiedzenia Prezydium ORA

3. ORA, jednogłośnie, podjęła uchwałę w sprawie wydania mgr farm. Danucie K. duplikatu zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu farmaceuty.

4a. Z uwagi na nieprawidłowości w obrocie, ewidencjonowaniu i przechowywaniu w aptece środków odurzających i substancji psychotropowych, ORA jednogłośnie, zaopiniowała negatywnie wniosek dotyczący możliwości dalszego pełnienia funkcji kierownika apteki, po ukończeniu 65 roku życia przez mgr farm. Lidię K.

4b. Po uprzednim przeprowadzeniu przez Prezesa ORA rozmów wyjaśniających z kandydatami na stanowisko kierownika apteki i zarekomendowaniu tych kandydatur, ORA zaopiniowała pozytywnie kandydatury:

- mgr farm. Mieczysława P., w aptece o nazwie „VITAMINKA” w Czeladzi ul. Nowopogońska 228, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez Panią Katarzynę Marcinków Panią Anetę Kubiaczyk – jednogłośnie,

- mgr farm. Alekasandry D., w aptece o nazwie „Novum III” w Gliwicach ul.Gomułki 4A/U, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez mgr farm. Marię Wojtanowską-Rzytki – przy 1 głosie „przeciw”,

- mgr farm. Anny C., w aptece o nazwie „Nova” w Sosnowcu ul. Główna 15, w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki złożonym przez Pana Kazimierza Rajchman – jednogłośnie.

4c. Prezydium NRA uchyliło negatywną opinię Prezydium ORA w Katowicach w sprawie kandydatury mgr farm. Katarzyny S. na stanowisko kierownika apteki w Łaziskach Górnych ul. Chopina 17. Z uwagi na wydanie przez Śl. WIF zezwolenia dla spółki GCF na prowadzenie w/w apteki, Prezydium NRA umorzyło postępowanie w sprawie kandydatury na stanowisko kierownika tej apteki. Zażalenie na negatywną opinię Prezydium ORA w Katowicach w sprawie jej kandydatury na stanowisko kierownika apteki w Żorach ul. Wodzisławska, złożyła mgr farm. Renata R.. Negatywne opinie w w/w sprawach były skutkiem nie podpisania przez właściciela apteki (GCF) i kandydatki na stanowisko kierownika apteki, przygotowanego przez OIA w Katowicach, aneksu do umowy o pracę kierownika apteki, umożliwiającego kierownikowi prowadzenie apteki zgodnie z Prawem farmaceutycznym i zasadami Kodeksu Etyki Aptekarza RP. W związku z zawartą w uzasadnieniu Prezydium NRA uwagą, że udzielenie pozytywnej opinii nie może być warunkowane zaistnieniem okoliczności, które są niezależne od osoby ubiegającej się o stanowisko kierownika apteki, ORA podjęła uchwałę, w myśl której negatywnie będą opiniowani ci kandydaci na stanowisko kierownika apteki, którzy sami nie widzą potrzeby podpisania wyżej wspomnianego aneksu. Nie będzie natomiast brane pod uwagę stanowisko pracodawcy w tej kwestii.. Uchwała została podjęta przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się”

5.Prezes ORA przedstawił członkom Rady chronologię wydarzeń, które doprowadziły do podjęcia w dniu 21 czerwca 2005 roku przez Prezydium ORA, uchwały rekomendującej ORA podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia votum nieufności wobec GIF Doroty Duliban i skierowania do Premiera wniosku o odwołanie GIF z zajmowanego stanowiska. Dr Stanisław Piechula jako pacjent zapisał się do programu Dbam o Zdrowie (DoZ) Polskiej Grupy Farmaceutycznej (PGF). Zakupił produkty lecznicze, w tym wydawane wyłącznie na receptę. W zamian za dostarczenie dowodów, że doszło do zakupu produktów leczniczych pacjentowi Stanisławowi Piechuli obiecano atrakcyjne korzyści - upominki. W związku z powyższym dr Stanisław Piechula skierował do GIF zawiadomienie wraz z dowodami, o łamaniu Prawa farmaceutycznego w aptece będącej uczestnikiem programu DoZ i zawiadomił o tym ORA w Katowicach. Na tej podstawie ORA, działając w interesie porządku publicznego i mając na względzie zasady Państwa prawa, zwróciła się do GIF o bezzwłoczne zajęcie stanowiska i podjęcie działań w opisanej sprawie. Pismo ORA zostało skierowane do GIF, w związku z wyraźnym zaznaczeniem przez GIF we wcześniejszym piśmie, że sprawy reklamy są w wyłącznej kompetencji GIF. W odpowiedzi GIF stwierdził, że „W zgodnej opinii prawników, prowadzony program mieści się w granicach obowiązujących przepisów”. Pismo ORA w rozumieniu kpa było wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie. Ponieważ GIF nie wszczął postępowania wyjaśniającego w przedstawionej sprawie, ORA skierowała skargę do Ministra Zdrowia na nie załatwienie przez GIF wniosku w sprawie programu DoZ i jego niezgodności z przepisami Prawa farmaceutycznego i wniosła o:

-wszczęcie postępowania administracyjnego w celu zbadania, czy przedstawione przez ORA dowody w postaci kuponów, wydruku z kasy fiskalnej i regulaminu nagród są zgodne z Prawem farmaceutycznym.

-wzięcie pod uwagę w ocenie materiału dowodowego załączonych opinii prawnych, których istnienie GIF chyba umyślnie pomija, a wiadomo, że są w jego posiadaniu( opinia radcy prawnego OIA w Katowicach mec. Krystiana Szulca, opinia przygotowana przez mec. Joachima Rassek dla Śl.WIF, opinia mec. Barbary Jendyczko). Przedstawiony ciąg wydarzeń spowodował, że Prezydium ORA postanowiło zarekomendować ORA podjęcie radykalnych działań wobec GIF w postaci wyrażenia votum nieufności i skierowania do Premiera wniosku o odwołanie GIF. W dyskusji zwrócono uwagę, że w piśmie do Premiera powinna być mowa nie tylko o programie DoZ, ale o wszystkich programach lojalnościowych. Członków ORA interesowało też, czy z wnioskiem o votum nieufności i o odwołanie GIF występuje tylko nasza OIA. Prezes ORA dr Stanisław Piechula przyjął uwagę, że pismo do Premiera należy uogólnić i wskazać w nim także inne programy, które zdaniem samorządu aptekarskiego naruszają obowiązujące prawo. Odnośnie drugiej kwestii Prezes ORA podkreślił, że dowody na łamanie prawa i bezczynność w tej sprawie GIF zebrała nasza OIA i dlatego wystąpiła z odpowiednimi wnioskami. Zaproponował przy tym, żeby ORA w Katowicach skierowała do innych OIA pismo zawiadamiające o decyzjach podjętych przez ORA w Katowicach wraz z prośbą o poparcie naszego wniosku skierowanego do Premiera. Zaproponował też skierowanie do NRA wniosku, by na wrześniowym posiedzeniu NRA podjęła podobne votum nieufności wobec GIF i wystąpiła do Premiera o odwołanie Doroty Duliban z zajmowanego stanowiska. ORA zaakceptowała propozycje Prezesa ORA dr Stanisława Piechuli. Po dyskusji, w której uwzględniono również szczególny okres zbliżającej się kampanii wyborczej, ORA w Katowicach podjęła uchwałę następującej treści: Okręgowa Rada Aptekarska w Katowicach, po analizie przedstawionych materiałów wyraża votum nieufności wobec Głównego Inspektora Farmaceutycznego i kieruje do Premiera wniosek o odwołanie Pani Doroty Duliban ze stanowiska Głównego Inspektora Farmaceutycznego, przedstawiając wszystkie zebrane argumenty. Materiały zostaną umieszczone na stronach internetowych Okręgowej Izby Aptekarskiej w Katowicach i podane do publicznej wiadomości. Za uchwałą głosowało 18 członków ORA, 1 był przeciwny i 1 wstrzymał się od głosu. Informacja o decyzjach podjętych przez ORA w Katowicach, wraz z całą dokumentacją zostanie przesłana do przewodniczących wszystkich znaczących partii politycznych. W związku ze zbliżającymi się wyborami i zmianami, które niebawem nastąpią, jeżeli nie zostaną podjęte w tej sprawie odpowiednie kroki ORA w Katowicach ponownie podejmie tą sprawę zaraz po wyborach.

6. ORA jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Prezesa ORA dr Stanisława Piechuli, Zastępcy Prezesa ORA mgr Anny Śliwińskiej i Skarbnika mgr Krzysztofa Majki do zawarcia umowy na przekazanie dotacji dla OIA w Katowicach ze środków publicznych i sposobu jej rozliczenia.

7. Prezes ORA dr Stanisław Piechula przedstawił Radzie przebieg rozmów dotyczących umieszczenia na listach wyborczych do Sejmu naszych kandydatów. Jeżeli wszystko powiedzie się, to z okręgu rybnickiego będzie kandydować Prezes ORA dr Stanisław Piechula, a z okręgu sosnowieckiego Zastępca Prezesa ORA mgr Anna Śliwińska. W dalszej części Prezes ORA przedstawił zasady finansowania kampanii wyborczej. Zasady te wykluczają wpłaty środków finansowych na konto komitetów wyborczych partii politycznych, przez takie instytucje jak OIA. Wpłat mogą dokonywać tylko osoby fizyczne. Prezes ORA przeprowadził rozmowę z osobą, która już wcześniej prowadziła kampanie wyborcze kandydatów, uzyskując wiele cennych informacji. Prezes ORA zwrócił uwagę, że od lat, bez efektu, w środowisku mówi się, że dobrze by było, aby ktoś wreszcie znalazł się Sejmie i nas reprezentował. Niestety same dobre chęci nie wystarczą, a środowisko dotychczas nie zrobiło nic poza dyskusjami, aby te dążenia zrealizować. Trzeba sobie zadać pytanie, co chcemy osiągnąć i jakie są nasze cele. Jeżeli uznamy, że widzimy potrzebę, aby ktoś reprezentował aptekarzy w Sejmie, to trzeba sobie zdawać sprawę, że to będzie wymagać poniesienia określonych wysiłków i wydatków na wypromowanie naszych kandydatów w ich okręgach wyborczych. Prezes ORA podkreślił, że istotne jest tu zdanie ORA, czy rozumie konieczność zaangażowania się w takie działania, gdyż od lat tylko narzekamy a prawie nic w tej sprawie nie robimy. Podjęcie takiego tematu, już dosyć późne, może być także dla nas doświadczeniem by nasze środowisko o wiele aktywniej uczestniczyło w życiu politycznym i samorządowym. ORA uzależniła podjęcie decyzji w tej sprawie od wysokości, koniecznych do poniesienia wydatków. Podsumowując dyskusję mgr Piotr Klima wyraził pogląd, że bez względu na to, czy nasi kandydaci uzyskają wystarczające poparcie wyborców, dzięki promocji i rozgłosowi towarzyszącemu wyborom, przedstawienie naszych kandydatów będzie korzystne dla środowiska aptekarskiego. Powyższy temat będzie przedmiotem bieżących prac ORA w Katowicach.

8. Prezes ORA zaproponował Radzie rozwinięcie drugiego etapu inicjatywy „Aptekarze – Pacjentom = Leczenie może być tańsze”. Pierwszy etap inicjatywy prowadzony prawie dokładnie rok temu zakończył się powodzeniem. Pacjenci coraz lepiej rozumieją pojęcie odpowiedników i zamienników leków i z nich korzystają. Rozwinięcie inicjatywy, dzięki której korzyść odniosą pacjenci, może też pomóc w wprowadzaniu do aptek doradztwa oraz opieki farmaceutycznej. Może także pozytywnie wpływać na wizerunek naszego środowiska. Prezes ORA zwrócił uwagę, że prowadzenie akcji medialnej „Aptekarze – Pacjentom = Leczenie może być tańsze”, wymaga jednak wydatków finansowych Izby na przygotowanie i drukowanie materiałów, oraz odpowiednie rozpropagowanie i nagłośnienie akcji w mediach. Do Rady należy więc podjęcie decyzji, ile środków finansowych Izby, można przeznaczyć na kontynuowanie w/w inicjatywy. Po dyskusji, z której wynikało, że warto i trzeba jeszcze raz zaprezentować zaangażowanie środowiska aptekarskiego w udostępnienie pacjentom wyboru tańszego leczenia, ORA podjęła uchwałę o przeznaczeniu na ten cel, jednorazowo, nie więcej niż 25 złotych, w przeliczeniu na jednego członka OIA w Katowicach. Uchwała została podjęta, przy 2 głosach „przeciw” i 2 „wstrzymujących się”.

9. Z uwagi na obszerność porządku obrad obecnego posiedzenia ORA, nie dyskutowano propozycji nazwy i logo inicjatywy gospodarczej pod patronatem OIA w Katowicach.

10. Informacje bieżące:

10a. NRA skierowała do Dyrektora Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia pismo, w którym wskazuje na konieczność dokonania natychmiastowych zmian w polskim prawie z uwagi na bałagan interpretacyjny przy definiowaniu np. pojęcia reklamy produktu leczniczego. Szybkiej korekty wymagają też przepisy wprowadzające ustawę Prawo farmaceutyczne(...) z uwagi na określone tam terminy dostosowania m.in. lokali aptecznych do określonych norm prawnych.

10b. Centrala NFZ w piśmie do dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ informuje, że blankiety RUM mogą być stosowane jako recepty pod warunkiem, że będą spełniały wszystkie wymogi i zawierały wszystkie informacje wymagane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 28-09-2004 w sprawie recept lekarskich. Oznacza to, że po 1 lipca 2005 roku na terenie całego kraju mogą być realizowane także recepty wystawione na drukach kuponów RUM.

10c. NRA i Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie wyraziły wolę współpracy w zakresie przygotowania i organizacji projektów edukacyjnych dla farmaceutów w systemie e-learning. Strony postanawiają, że powołają Radę Programową w celu realizacji wspólnych zamierzeń.

10d. W związku z pojawiającymi się żądaniami członków samorządu aptekarskiego dotyczącymi udostępniania dokumentów finansowych Izb Aptekarskich, w tym odpisów bilansów oraz szczegółowych informacji o sposobie wykorzystywania kwot pochodzących ze składek członkowskich, Naczelna Komisja Rewizyjna (NKR) wyjaśnia, że brak jest podstaw do udostępniania członkom samorządu zawodowego dokumentów finansowych znajdujących się w posiadaniu Izby. Kontrola działalności finansowej i gospodarczej izb dokonywana jest bowiem jedynie przez organy do tego upoważnione, w tym przez okręgowe komisje rewizyjne, na szczeblu okręgu oraz NKR na szczeblu krajowym.

10e. Śl.WIF w piśmie do Prezesa ORA w Katowicach wyjaśnia, że nie cofnął żadnej zgody dla aptek, które zostały w ubiegłym roku zaopiniowane pozytywnie do prowadzenia staży zawodowych studentów V roku Wydziału Farmaceutycznego AM. Jednak z uwagi na dokonywane w aptekach przekształcenia Śl.WIF musiał zweryfikować te dane, jak również pozostałe, tzn. zatrudnienie magistrów farmacji, prowadzenie środków odurzających oraz posiadanie loży. Z przeprowadzonej wstępnej weryfikacji wynika, że nie wszystkie apteki, które uzyskały w ubiegłym roku zgodę nadal zatrudniają co najmniej 2 magistrów farmacji. Również analiza prowadzenia środków odurzających wskazuje, że wiele z tych aptek nie prowadzi w ogóle żadnego obrotu środami odurzającymi, względnie na minimalnym poziomie. Apteki te nadal mogą prowadzić staże, jednak zostały przesunięte na koniec listy. Śl.WIF przesłał też opinię o przydatności lokalu przeznaczone na aptekę ogólnodostępną w Gliwicach ul. Zwycięstwa 4. Lokal spełnia warunki określone dla takiego lokalu.

10f. Prezes ORA poinformował, że PHOENIX Pharma Polska (PPP) za pośrednictwem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Delegatura w Katowicach, wniósł do Sądu Okręgowego w Warszawie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwołanie i zaskarżył w całości decyzję, w której Prezes UOKiK Delegatura w Katowicach nie stwierdził stosowania przez OIA w Katowicach praktyk ograniczających konkurencję. Na ustosunkowanie się OIA w Katowicach do odwołania, Sąd Okręgowy w Warszawie wyznaczył termin 14 dniowy. Stosowne pismo w tej sprawie wraz z dokumentacją przygotuje radca prawny OIA mec. Krystian Szulc.

11. Wolne głosy i wnioski:

11a. W związku z pytaniami aptekarzy o termin realizacji recept na leki złożone stosowane zewnętrznie, w skład których wchodzi antybiotyk (także w odniesieniu do leków recepturowych), Prezes ORA skierował pismo do Śl.WIF i Konsultanta Wojewódzkiego d/s Farmacji Aptecznej, o zajęcie stanowiska w tej kwestii. Uzyskane opinie mogą być bardzo pomocne przy ewentualnych staraniach samorządu aptekarskiego o zmianę zapisów w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich.

11b. Odczytano pismo Prezesa ORA w Olsztynie w sprawie wyborów samorządowych.

11c. Prodziekan Wydziału Farmaceutycznego ŚAM, skierowała na ręce Prezesa ORA w Katowicach podziękowania za nagrodę w wysokości 1000 złotych oraz album, ufundowane przez OIA dla absolwentki z terenu województwa śląskiego, która uzyskała najwyższą średnią ocen za cały okres studiów. Nagrodę otrzymała Pani mgr Magdalena Widełka. ORA z satysfakcją przyjęła do wiadomości podziękowania Prodziekana ŚAM.

11d. ORA przyjęła uwagę Śl.WIF, przekazaną dyrektorowi biura OIA, że apteki nie mogą nikomu przekazywać przeterminowanych substancji recepturowych, ponieważ stanowiłoby to naruszenie obowiązującego prawa. Po zastosowaniu się do tej uwagi, ORA upoważniła Zastępcę Prezesa ORA mgr Piotra Klimę do przeprowadzenia rozmów z władzami Wydziału Farmaceutycznego ŚAM na temat ewentualnego przekazywania przez apteki substancji recepturowych, którym wkrótce kończy się termin ważności, na potrzeby prowadzonych ze studentami ćwiczeń z zakresu farmacji stosowanej.

11e. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie dziękuje za przekazanie przez OIA w Katowicach informacje dotyczące działalności firmy Euro-Apteka Sp z o.o. z siedzibą w Warszawie („Leki za grosz”). Naczelnik stwierdza, że przedstawiona sytuacja jako mogąca mieć wpływ na nieprawidłowe rozliczenia zobowiązań podatkowych z budżetem państwa w/w spółki zostanie wykorzystana przy analizie ewentualnego podjęcia czynności kontrolnych.

11f. Mec. Krystian Szulc poinformował, że OIA otrzymała do wiadomości list pacjentki, która skierowała do Śl.WIF skargę na aptekę, w której musi długo czekać w kolejce, ponieważ ktoś przed nią wypełnia formularze uczestnictwa w loterii o nagrody lub odbiera nalepki, czy też jest instruowany przez personel apteki, za jaką kwotę musi kupić leków, aby otrzymać upominek, lub przeliczane są dowody zakupu leków i ustalany jest odbiór nagrody. Pacjentka zapytuje, czy chcąc tylko wykupić swoje leki, musi wysłuchiwać tych wszystkich informacji i stać w dłużej w kolejce, tylko dlatego, że personel apteki zajmuje się działaniami nie związanymi bezpośrednio z wydawaniem leków i udzielaniem informacji pacjentom. Takie postępowanie utrudnia, szczególnie starszym osobom, realizację recept w aptece. Z uzyskanych informacji wynika, że chodzi tu o program „Dbam o zdrowie”. Sl.WIF wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. Przekazując tę informację mec. Krystian Szulc zauważył, że prawdopodobnie gdyby takich skarg pacjentów było więcej, to OIA miałaby argumenty dla GIF, potwierdzające niezadowolenie pacjentów z praktyk wynikających z uczestnictwa aptek w programach lojalnościowych.

12. Na tym zakończono 21 posiedzenie Okręgowej Rady Aptekarskiej w Katowicach, IV kadencji, w dniu 5 lipca 2005 roku.

Protokołował: Leszek Dusik

mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
Protokół z 3 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 3 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 7 stycznia 2020 r.Katowice, dnia 7 stycznia 2020 r.1. Posiedzenie Rady SIA o...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z 2 Posiedzenia Rady SIA VIII Kadencji Protokół z obrad 2 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VIII kadencji w dniu 3 grudnia 2019 r.Katowice, dnia 3 grudnia 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otw...
Więcej mdi-menu-right
Protokół z XLV Posiedzenia Rady SIA VII Kadencji Protokół z obrad 45 posiedzenia Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej VII kadencji w dniu 5 listopada 2019 r.Katowice, 5 listopada 2019 r.1. Posiedzenie Rady SIA otwo...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right