Pismo SIA do Radia TOK FM z prośbą o sprostowanie
Data dodania: 2013-11-20
Pismo skierowane przez Śląską Izbę Aptekarską do Radia TOK FM z prośbą o sprostowanie podanych w audycji nieprawdziwych i nieścisłych informacji dot. aptek.
Nasz znak: SIAKat-0159-2013
Katowice, 2013-05-17
Redaktor Naczelny
TOK FM
za pośrednictwem
Pani Zuzanny Piechowicz
sekretarza redakcji
Szanowni Państwo !
Działając w imieniu SIA w Katowicach na podstawie art. 30 prawa prasowego w związku z audycją w radiu TOK FM w dniu 15.05.2013r. Pana Tadeusza Mosz „Apteki bez reklamy i programów lojalnościowych, a przecież to też sklepy” wnoszę o sprostowanie podanych w audycji nieprawdziwych i nieścisłych informacji od tytułu audycji rozpoczynając.
1. Zgodnie z art. 86 prawa farmaceutycznego tj. Dz.U. 2008/45/271 ze zm: 1 Apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego... 2 nazwa apteka zastrzeżona jest wyłącznie dla miejsca świadczenia usług farmaceutycznych obejmujących.....
Wskazując na powyższe wnoszę o opublikowanie sprostowania o treści:
„Redakcja Radia TOK FM prostuje nieprawdziwą i sprzeczną z prawem informację w tytule audycji Pana Tadeusza Mosz z dnia 15.05.2013r. „Apteki bez reklamy i programów lojalnościowych, a przecież to też sklepy” i oświadcza, że apteki to zgodnie z art. 86 prawa farmaceutycznego PLACÓWKI OCHRONY ZDROWIA PUBLICZNEGO„
Kamila Ceran
Redaktor Naczelny
Sprostowanie to należy umieścić na stronie internetowej Radia nad Tytułem Audycji w linku http://wyborcza.biz/biznes/10,102288,13905652,Apteki_bez_reklamy_i_programow_lojalnosciowych__a.html#BoxBizTxt
krojem i liternictwem co najmniej takim jak tytuł audycji.
W audycji Pan Tadeusz Mosz stwierdza, że reklamy aptek zabrania ustawa refundacyjna:
dowód nagranie
Jest to wiadomość nieprawdziwa:
Zgodnie z art. 94a prawa farmaceutycznego: „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności”
Wskazując na powyższe wnoszę o opublikowanie sprostowania o treści:
„Redakcja Radia TOK FM prostuje nieprawdziwą i sprzeczną z prawem informację Pana Redaktora Tadeusza Mosz w audycji z dnia 15.05.2013r. jakoby zakaz reklamy aptek wynikał z ustawy refundacyjnej i wskazuje zgodnie z prawem, że wynika on z art. 94a prawa farmaceutycznego”
Kamila Ceran
Redaktor Naczelny
Sprostowanie to należy umieścić na stronie internetowej Radia pod zdjęciem z audycją, a przed kreską z reklamami czcionką nie mniejszą niż Times New Roman 14 link jak wyżej.
Wyrażamy stanowczy protest w związku z wypowiedzią jednego z uczestników porównującego aptekę do sklepu spożywczego (z zachowaniem należnego szacunku dla sklepu i jego personelu), a dobór uczestników audycji uważamy za jednostronny i nieobiektywny.
Chciałbym podkreślić, że zgodnie z art. 8 Kodeksu Reklamy „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy”, a użyte w reklamie terminy i dane statystyczne „muszą wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd” (art. 10).
Pragnę także przypomnieć, że w Polsce nie mogą reklamować swojej działalności przedstawiciele innych zawodów zaufania publicznego, w tym lekarze, pielęgniarki, weterynarze i prawnicy. Nie mogą się reklamować szpitale, kancelarie prawne i lecznice weterynaryjne. Niestety, przepisy zakazujące reklamy aptek są permanentnie łamane. Co więcej, przeciwnicy sztywnych cen i jednakowych odpłatności na leki refundowane oraz zakazu reklamy aptek, a wśród nich przedstawiciele wpływowych grup biznesu i podmiotów, które osiągały ogromne korzyści z chaosu panującego na rynku farmaceutycznym, nasilili ostatnio kampanię przeciwko ustawie o refundacji leków, wciągając w te działania media. Celem szeroko zakrojonej kampanii medialnej jest wywarcie presji zarówno na opinię publiczną, jak i na organy państwa odpowiedzialne za przestrzeganie przepisów ustawy refundacyjnej i ustawy Prawo farmaceutyczne. Radio „TOK FM”, będące radiem opiniotwórczym, nie powinno brać udziału w tej grze, godząc się na instrumentalne traktowanie audycji radiowej przez organizatorów wspomnianej kampanii. O sytuacji na rynku farmaceutycznym i problemach polskiego aptekarstwa społeczeństwo powinno być informowane zgodnie z zasadami prawdy, obiektywizmu, uczciwości i odpowiedzialności, jakie wynikają z „Karty Etycznej Mediów”.
W przypadku odmowy umieszczenia sprostowania niniejsze pismo należy traktować jako wezwanie przedsądowe.
Z poważaniem
dr n. farm. Piotr Brukiewicz
Prezes Rady SIA
Nasz znak: SIAKat-0159-2013
Katowice, 2013-05-17
Redaktor Naczelny
TOK FM
za pośrednictwem
Pani Zuzanny Piechowicz
sekretarza redakcji
Szanowni Państwo !
Działając w imieniu SIA w Katowicach na podstawie art. 30 prawa prasowego w związku z audycją w radiu TOK FM w dniu 15.05.2013r. Pana Tadeusza Mosz „Apteki bez reklamy i programów lojalnościowych, a przecież to też sklepy” wnoszę o sprostowanie podanych w audycji nieprawdziwych i nieścisłych informacji od tytułu audycji rozpoczynając.
1. Zgodnie z art. 86 prawa farmaceutycznego tj. Dz.U. 2008/45/271 ze zm: 1 Apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego... 2 nazwa apteka zastrzeżona jest wyłącznie dla miejsca świadczenia usług farmaceutycznych obejmujących.....
Wskazując na powyższe wnoszę o opublikowanie sprostowania o treści:
„Redakcja Radia TOK FM prostuje nieprawdziwą i sprzeczną z prawem informację w tytule audycji Pana Tadeusza Mosz z dnia 15.05.2013r. „Apteki bez reklamy i programów lojalnościowych, a przecież to też sklepy” i oświadcza, że apteki to zgodnie z art. 86 prawa farmaceutycznego PLACÓWKI OCHRONY ZDROWIA PUBLICZNEGO„
Kamila Ceran
Redaktor Naczelny
Sprostowanie to należy umieścić na stronie internetowej Radia nad Tytułem Audycji w linku http://wyborcza.biz/biznes/10,102288,13905652,Apteki_bez_reklamy_i_programow_lojalnosciowych__a.html#BoxBizTxt
krojem i liternictwem co najmniej takim jak tytuł audycji.
W audycji Pan Tadeusz Mosz stwierdza, że reklamy aptek zabrania ustawa refundacyjna:
dowód nagranie
Jest to wiadomość nieprawdziwa:
Zgodnie z art. 94a prawa farmaceutycznego: „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności”
Wskazując na powyższe wnoszę o opublikowanie sprostowania o treści:
„Redakcja Radia TOK FM prostuje nieprawdziwą i sprzeczną z prawem informację Pana Redaktora Tadeusza Mosz w audycji z dnia 15.05.2013r. jakoby zakaz reklamy aptek wynikał z ustawy refundacyjnej i wskazuje zgodnie z prawem, że wynika on z art. 94a prawa farmaceutycznego”
Kamila Ceran
Redaktor Naczelny
Sprostowanie to należy umieścić na stronie internetowej Radia pod zdjęciem z audycją, a przed kreską z reklamami czcionką nie mniejszą niż Times New Roman 14 link jak wyżej.
Wyrażamy stanowczy protest w związku z wypowiedzią jednego z uczestników porównującego aptekę do sklepu spożywczego (z zachowaniem należnego szacunku dla sklepu i jego personelu), a dobór uczestników audycji uważamy za jednostronny i nieobiektywny.
Chciałbym podkreślić, że zgodnie z art. 8 Kodeksu Reklamy „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy”, a użyte w reklamie terminy i dane statystyczne „muszą wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd” (art. 10).
Pragnę także przypomnieć, że w Polsce nie mogą reklamować swojej działalności przedstawiciele innych zawodów zaufania publicznego, w tym lekarze, pielęgniarki, weterynarze i prawnicy. Nie mogą się reklamować szpitale, kancelarie prawne i lecznice weterynaryjne. Niestety, przepisy zakazujące reklamy aptek są permanentnie łamane. Co więcej, przeciwnicy sztywnych cen i jednakowych odpłatności na leki refundowane oraz zakazu reklamy aptek, a wśród nich przedstawiciele wpływowych grup biznesu i podmiotów, które osiągały ogromne korzyści z chaosu panującego na rynku farmaceutycznym, nasilili ostatnio kampanię przeciwko ustawie o refundacji leków, wciągając w te działania media. Celem szeroko zakrojonej kampanii medialnej jest wywarcie presji zarówno na opinię publiczną, jak i na organy państwa odpowiedzialne za przestrzeganie przepisów ustawy refundacyjnej i ustawy Prawo farmaceutyczne. Radio „TOK FM”, będące radiem opiniotwórczym, nie powinno brać udziału w tej grze, godząc się na instrumentalne traktowanie audycji radiowej przez organizatorów wspomnianej kampanii. O sytuacji na rynku farmaceutycznym i problemach polskiego aptekarstwa społeczeństwo powinno być informowane zgodnie z zasadami prawdy, obiektywizmu, uczciwości i odpowiedzialności, jakie wynikają z „Karty Etycznej Mediów”.
W przypadku odmowy umieszczenia sprostowania niniejsze pismo należy traktować jako wezwanie przedsądowe.
Z poważaniem
dr n. farm. Piotr Brukiewicz
Prezes Rady SIA
Zobacz również: