ŚLĄSKA IZBA APTEKARSKA
W KATOWICACH

Pismo SIA do MZ ws. koncepcji opieki farmaceutycznej refundowanej

Data dodania: 2015-07-30

W związku z pismem Prezesa NRA dr Grzegorza Kucharewicza z 23 lipca 2015 r. do Ministra Zdrowia Mariana Zembala w sprawie projektu "Koncepcja wprowadzenia opieki farmaceutycznej refundowanej w Polsce", przesyłamy wyjaśnienia Śląskiej Izby Aptekarskiej.


***

Śląska Izba Aptekarska
40-637 Katowice
ul. Kryniczna 15

Nasz znak: SIAKat-0408-2015
Katowice, 2015-07-24

Szanowny Pan
Marian Zembala
Minister Zdrowia RP


Szanowny Panie Ministrze,
 
W związku z pismem Pana Grzegorza Kucharewicza - prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej (L.dz. P-284/2015) dotyczącym projektu „Koncepcja wprowadzenia opieki farmaceutycznej refundowanej w Polsce”, w którym wskazuje się na brak legitymacji prawnej Śląskiej Izby Aptekarskiej do inicjowania prac nad ważnymi dla środowiska aptekarzy w Polsce zmianami prawa, proszę o przyjęcie poniższego wyjaśnienia.

Zgodnie z art. 1 ustawy o izbach aptekarskich (Dz.U. z 2014 poz. 1429) zarówno Naczelna Izba Aptekarska, jak i okręgowe izby aptekarskie stanowią samorząd zawodu aptekarskiego reprezentujący zawodowe, społeczne i gospodarcze interesy tego zawodu. Ponadto, ustawa zarówno Naczelnej Izbie Aptekarskiej, jak też izbom okręgowym przyznaje osobowość prawną. Co więcej, ust. 2 wskazanego art. 1 ustawy stanowi, że samorząd aptekarski jest niezależny i podlega tylko ustawom. Powyższe przepisy, pomimo że zawarte są w części pierwszej ustawy są konstytutywne dla dalszej treści ustawy oraz praw i obowiązków podmiotów prawnych, jakimi są bez wątpienia wszystkie okręgowe izby aptekarskie.
Przepisy art. 7 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 2, który stanowi: „zadania określone w ust. 1 samorząd aptekarski wykonuje w szczególności przez: … p. 6 opiniowanie aktów normatywnych dotyczących produktów leczniczych, aptek i wykonywania zawodu aptekarza oraz występowanie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej.” Zwracam uwagę, że ustawodawca w tym zakresie nie różnicuje w żaden sposób praw przynależnych izbom, niezależnie od tego czy jest to Naczelna Izba Aptekarska, czy któraś z izb okręgowych.

Zgodnie z art. 29 ustawy reprezentację okręgowej izby aptekarskiej stanowi, w okresach między zjazdami, rada okręgowej izby aptekarskiej. Prezydium Rady SIA 31 marca 2015 r. podjęło uchwałę w sprawie prowadzenia przez SIA prac związanych z wprowadzeniem opieki farmaceutycznej w formie przekazanej Panu Ministrowi.

W ustawie o izbach aptekarskich brak jest przepisów sankcjonujących nadzór prawny nad działalnością okręgowych rad aptekarskich w powołanym przez Pana Prezesa Grzegorza Kucharewicza art. 39 ustawy. W ust. 2 i 3 tej ustawy wyraźnie zapisano, że uprawnienia nadzorcze NRA dotyczą uchylania uchwał rad okręgowych sprzecznych z prawem lub regulaminami, a uchwała Prezydium Rady SIA w sprawie opieki farmaceutycznej do tego zakresu nie należy.
Ponadto ust. 3 ogranicza kompetencje NRA jedynie do możliwości zwrócenia się do rad izb okręgowych o podjęcie konkretnej uchwały, ale nie może nakazać ich podjęcia. Tak więc, w tym zakresie rady okręgowe mają pełną autonomię i działają na podstawie wskazanego art. 1 ustawy.

Zgodnie z powyższym, uznać należy, że wnioski zwarte w piśmie prezesa NRA Grzegorza Kucharewicza, a skierowane do Pana Ministra o zaprzestanie konsultacji w sprawie złożonego przez SIA wstępnego projektu „Koncepcji wprowadzenia refundowanej opieki farmaceutycznej w Polsce” pozbawione są podstaw prawnych.

Intencją Śląskiej Izby Aptekarskiej, która przedstawiła ten projekt, zgodnie z treścią zaproszenia, było jedynie rozpoczęcie dyskusji i prac nad kształtem opieki farmaceutycznej w Polsce. W żadnym przypadku nie jest on gotowym i ostatecznym projektem, jak zdaje się odczytywać go prezes NRA. Celem spotkania było zainteresowanie tym projektem Ministerstwa Zdrowia i powołanie zespołu roboczego przy ministrze zdrowia, w którym oczywiście uczestniczyć ma cały samorząd pod nadzorem NRA, zgodnie z art. 39 ustawy o izbach aptekarskich. Cytowane w niniejszym projekcie propozycje miały jedynie charakter roboczy i ze względu na przebieg spotkania nie było możliwe złożenie stosownych wyjaśnień Panu Grzegorzowi Kucharewiczowi – prezesowi NRA, który zrezygnował z udziału w spotkaniu opuszczając salę obrad.

Jednocześnie wskazuję, w imieniu Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej, że celem naszej Rady nie jest podział środowiska aptekarskiego i obniżenie autorytetu Naczelnej Rady Aptekarskiej. Nie można jednak pozostawić bez odpowiedzi pisma, które podważa prawo Rady SIA do działania w tym zakresie oraz obniża jej autorytet.

Śląska Izba Aptekarska popiera i czynnie wspiera wszystkie uchwały i stanowiska samorządu aptekarskiego mające charakter prospołeczny. W tym właśnie celu zainicjowała również rozpoczęcie prac nad wdrożeniem opieki farmaceutycznej do polskiego systemu zdrowia. Ponadto, Śląska Izba Aptekarska uważa za słuszne wdrożenie propozycji i inicjatyw samorządu aptekarskiego, o których został Pan Minister poinformowany na spotkaniu z przedstawicielami NIA 22 lipca br. Uważamy, że rozwiązanie problemów zgłaszanych przez samorząd aptekarski leży w interesie społecznym i jest konieczne, aby publiczna służba zdrowia mogła poprawnie funkcjonować.


Z poważaniem
Prezes Rady SIA w Katowicach
dr n. farm. Piotr Brukiewicz

***

Naczelna Izba Aptekarska

L.dz. P-284/2015

 
Warszawa, dnia 23 lipca 2015 r.

Pan
prof. dr hab. Marian ZEMBALA
Minister Zdrowia RP


Szanowny Panie Ministrze!

W związku z zaistniałą w dniu wczorajszym, tj. w dniu 22 lipca 2015 r. w Ministerstwie Zdrowia bezprecedensową sytuacją, polegającą na rozpoczęciu ministerialnych prac nad materiałem pt. „Koncepcja wprowadzenia opieki farmaceutycznej refundowanej w Polsce" (przedłożonym przez Śląską Izbę Aptekarską w Katowicach! informuję, że dokument ten nie tylko nie uzyskał akceptacji Naczelnej Rady Aptekarskiej, jako organu z mocy prawa upoważnionego do reprezentowania zawodu farmaceutów, ale nawet nigdy nie został jej przedstawiony.

W związku z tym zgłaszam protest odnośnie takiego postępowania urzędników Ministerstwa Zdrowia i proszę o zobowiązanie ich do przestrzeganie zasad i trybu uzgodnień, wynikających z obowiązujących przepisów.

Przedstawiony dokument zwiera m.in. propozycje:

1) złagodzenia obowiązującego zakazu reklamy aptek i ich działalności poprzez wyłączenie spod zakazu wszelkich informacji o prowadzeniu opieki farmaceutycznej;

2) kontraktowania opieki farmaceutycznej z Narodowym Funduszem Zdrowia w drodze postępowania konkursowego.

Jak wynika z art. 39 ustawy o izbach aptekarskich, jedynie Naczelna Rada Aptekarska powołana została do reprezentowania zawodu aptekarza.

Ponadto, wyłącznie Naczelna Rada Aptekarska uprawniona jest do czuwania nad prawidłową realizacją zadań samorządu aptekarskiego oraz do koordynowania i nadzorowania działalności okręgowych rad aptekarskich.

Procedowanie przez urzędników Ministerstwa Zdrowia dokumentu, który odnosi się do istoty zawodu farmaceuty i zawiera nieakceptowalne propozycje, w tym projekt przepisu ograniczającego zakaz reklamy aptek i ich działalności, bez możliwości uprzedniego zajęcia stanowiska przez Naczelną Radę Aptekarskiej, uważamy za praktykę niedopuszczalną i skandaliczną.

Całkowicie niezrozumiałe było postępowanie zastępcy dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji, która - pomimo prośby przedstawicieli NRA o przesunięcie terminu rozpatrywania przedstawionego dokument i umożliwienie Naczelnej Radzie Aptekarskiej zapoznanie się z nim i zajęcie stanowiska - przystąpiła do procedowania. W tej sytuacji przedstawiciele Naczelnej Izby Aptekarskiej zrezygnowali z dalszego udziału w tym spotkaniu.

Próby forsowania przez urzędników Ministerstwa Zdrowia merytorycznych rozstrzygnięć w zakresie sprawowania przez farmaceutę opieki farmaceutycznej, dokonywane przy czynnym udziale tylko jednej, wybranej okręgowej izby aptekarskiej oraz starannie dobranych przedstawicieli nauki, z równoczesnym pominięciem reprezentującej całe środowisko farmaceutów Naczelnej Rady Aptekarskiej, są niedopuszczalne i nie mogą być akceptowane w demokratycznym państwie prawa.

 W związku z powyższym informuje, że ww. dokument, zaprezentowany przez urzędników Ministerstwa Zdrowia w dniu 22 lipca 2015r., skierowany zostanie na najbliższe posiedzenie Naczelnej Rady Aptekarskiej i organ ten, w imieniu całego środowiska aptekarzy, zajmie stanowisko w sprawie.

Stanowisko całego środowiska aptekarzy niezwłocznie prześlę Panu Ministrowi i mam nadzieję, że będzie stanowić ono podstawę do merytorycznych rozstrzygnięć dotyczących naszego zawodu.

Uprzejmie proszę o wstrzymanie - do czasu zajęcia stanowiska przez Naczelną Radę Aptekarską - wszelkich prac nad ww. dokumentem.

 
Z poważaniem
Prezes
Naczelnej Rady Aptekarskiej
dr Grzegorz Kucharewicz

mdi-arrow-left Powrót
Zobacz również:
Skarga na utrudniony dostęp do leków Astellas Pharma Sp. z o.o. W nawiązaniu do skargi farmaceutów na procedury oraz trudności w zapewnieniu dostępności leków, Śląska Izba Aptekarska skierowała pismo do Astellas Pharma Sp. z...
Więcej mdi-menu-right
Pismo SIA do Śląskiego OW NFZ ws. problemów aptek z przetwarzaniem zestawień refundacyjnych Pismo Śląskiej Izby Aptekarskiej do Jerzego Szafranowicza Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach w sprawie problemó...
Więcej mdi-menu-right
Odpowiedź Śląskiego OW NFZ w sprawie wydłużonego czasu przetwarzania zestawień refundacyjnych Odpowiedź Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego w Katowicach Narodowego Funduszu Zdrowia z 5 maja 2017 r. w sprawie wydłużonego czasu przetwarzania zestawień refunda...
Więcej mdi-menu-right
Więcej artykułów mdi-menu-right